Tavastialaiset etätöissä: Johanna Laukkanen

Laulunopettaja Johanna Laukkaselta käy myös ukulelen soitto.

Johanna Laukkanen opetti keväällä laulun yksilö- ja pienryhmäkursseja etänä Vanajaveden Opistossa.

– Miulla ei ollut aiempaa kokemusta etäopetuksesta, mutta kun siihen tarjoutui mahdollisuus, lähdin innolla mukaan. Se tuntui aluksi vähän haastavalta, mutta nopeasti alkoi hahmottua kokonaisuus, jonka uskoin toimivan ja jonka avulla uskoin myös opiskelijoiden kehittyvän, vaikka vuorovaikutteista opetustilannetta ei enää ollutkaan, Johanna sanoo.

Johanna kertoo pitäneensä lähtökohtana, että materiaali ja kotiopiskelu sopisivat monenlaisiin tilanteisiin kotona:

–  Monelle tiettyyn kellonaikaan sitoutuminen voi olla vaikeaa, joten päädyin toteuttamaan opetuksen niin, että sitä voi tehdä milloin itselle sopii ja myös niin, että opiskelun voi paloitella pienempiin osiin.

– Kokosin aina viikon alussa kirjallisen infopaketin jostain lauluteknisestä aiheesta ja tein yhden tai kaksi videota, jossa sitä tutkailtiin. Lisäksi äänitin noin 15 minuutin ääniharjoitusnauhan kotiharjoittelun tueksi, naisille ja miehille omilta korkeuksiltaan.

– Yritin pitää tämän teknisesti sellaisena, että riittää, kun opiskelija klikkaa sähköpostissa olevaa linkkiä eikä tarvitse erillisiä sovelluksia. Käytin Youtubea ja Soundcloudia, johon laitoin videot ja äänitteet salaisiksi, vain linkin kautta toimiviksi. Lisäksi kokosin Google Driveen listaa, josta löytyi linkkejä karaoke- yms. taustoihin Youtubessa ja Spotifyssa. Näiden avulla opiskelijat ovat voineet laulaa biisejä kotonaan.

Vuorovaikusta äänitteitä vaihtaen

Henkilökohtainen ohjaus on tärkeää musiikinopetuksessa.

– Opiskelija äänitti pari kertaa viikossa lauluaan ja lähetti äänitteen minulle. Sitten äänitin itse heille palautteen, jossa annoin vinkkejä harjoitteluun. Äänittämällä palautteen kontakti opiskelijaan pysyy paremmin. Ja toki äänitteessä on myös mahdollista laulaa esimerkkejä, mikä on tärkeää, Johanna Laukkanen sanoo.

– Oli hienoa, että sain viedä kauden loppuun, mutta en ole varma, kuinka pitkään tätä opetusmuotoa voisi jatkaa. Laulunopetus kuitenkin pohjaa henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen. Jos etäopetus jatkuu vielä syksyllä, pitää minun kehitellä jotain uutta ja enemmän vuorovaikutusta sisältävää. Tässä voisi ehkä jonkinlainen videoyhteys olla toimiva, joskin musiikinopetuksessa viive luo siihen omia haasteita, hän pohtii.

Etäopiskelu vaatii opiskelijalta aktiivisuutta

Johannan mukaan etäopiskelu vaatii opiskelijalta enemmän omaa aktiivisuutta ja sopii siksi erityisesti opiskelijoille, jotka ovat tottuneet harjoittelemaan ja pohtimaan asioita kotonaan.

– Nämä opiskelijat myös kehittyivät huomattavasti näiden viikkojen aikana. Muutama on laittanutkin viestiä, että äänittäminen on ollut todella tehokas tapa opiskella, hän iloitsee.

”Tästä on saanut inspiroivaa haastetta”

Johannan mielestä etäopetus onnistui lopulta paremmin kuin hän etukäteen kuvitteli.

– Opiskelijat olivat tyytyväisiä, että opetusta oli tarjolla. Ja myös opiskelijat, jotka eivät ole syystä tai toisesta pystyneet osallistumaan opetukseen, ovat laittaneet viestiä, että etäopetus on hyvä juttu, henkilökohtainen tilanne ei vaan mahdollista siihen täysillä osallistumista. Kuitenkin valtaosa melkein 40 laulunopiskelijastani osallistui jollain tavalla opetukseen.

– Hienoa, että opistolta on löytynyt rohkeutta lähteä kokeilemaan uutta tällaisessa kummallisessa tilanteessa. Tuntuu, että on itsekin löytänyt jotain uutta omaan opettamiseen, kun on joutunut ajattelemaan totutun ulkopuolella. Tästä on saanut inspiroivaa haastetta kauden loppuun ja tulevaan, Johanna päättää.

Juttusarjan etusivulle

Tulosta
© 2020 Koulutuskuntayhtymä Tavastia