Opettaja etätöissä: Mikaela Kaukinen

Mikaela Kaukinen opettaa Lammin lukiossa ja Hakkalan koulussa biologiaa, maantiedettä ja terveystietoa. Etäopetuksesta hänellä ei ollut aikaisempaa kokemusta, mutta Kaukinen otti haasteen vastaan mielenkiinnolla ja positiivisella asenteella.

– Kun tieto koulujen sulkemisesta tuli, opettelin heti samana iltana opetusvideoiden käyttöön soveltuvan OBS Studio -työkalun, jolla alkuun olikin hauska kuvailla opetusvideoita, Kaukinen kertoo.

– Ensimmäiset pari viikkoa opiskelijat saivat omaan tahtiin päivän aikana katsoa videoni ja palauttaa tehtävät, mutta jakson vaihtuessa päädyin lukiolaisten toiveesta Teamsin livetunteihin lukujärjestyksen mukaan. Lukioryhmäni toivoivat nimittäin lähes yksimielisesti opetuksen koostuvan lähes pelkästään Teamsin live-oppitunneista, sanoo Kaukinen.

Lukiossa hän on aikaisemmin käyttänyt Moodlea kurssialustana. Osa ryhmistä toivoi nytkin materiaalien pysyvän yhä siellä, kun taas toiset toivoivat siirtymistä Teamsiin.

– Olen mennyt opiskelijoiden ehdoilla, sillä koen omaksi eduksenikin hallita erilaisten alustojen käytön. Yläkoulun puolella käytössämme on Google Classroom ja Meet-keskustelut. Loin myös YouTubeen oman tilin, mutta en kokenut sen tuovan lisäarvoa, joten hylkäsin sen nopeasti.

Kaukinen on innokas Instagramin käyttäjä ja jakaa siellä otteita työstään ja arjestaan Mikaelanopesivut-tilillä nuorten kanssa rennommissa merkeissä.

– Instagram mahdollistaa mielestäni myös opiskelijoiden motivoimisen ja matalan kynnyksen vuorovaikutuksen muiden alustojen rinnalla, perustelee Kaukinen.

Opiskelijoiden kuulumiset tärkeitä

Luokkatilanteissa Kaukinen kertoo usein käyttävänsä oppitunnin alussa melko paljon aikaa kuulumisten kyselemiseen ja keskusteluun.

– Mielestäni nykyinen tilanne vaatii sitä vielä entistäkin enemmän, kun sosiaalisten kontaktien määrä on vähentynyt merkittävästi, ja tilanteeseen liittyy paljon epävarmuutta. Uskon, että rutiinit ja vuorovaikutus ovat nuorille nyt erityisen tärkeitä, pohtii Kaukinen.

Lisäksi hän on opetuksessaan pyrkinyt siihen, että kuormituksen ehkäisemiseksi kaikki vaadittavat tehtävät ehdittäisiin tehdä oppitunnin aikana, eikä läksyjä juuri jäisi.

– Pyrin muokkaamaan opetustani palautteiden mukaan, vaikka onhan joukossa aina niitä, jotka eivät anna palautetta, vaan sopeutuvat vain tilanteeseen, miettii Kaukinen.

Kevätseuranta innostaa

Etäopetus on mahdollistanut opiskeluun myös muita keinoja kuin verkko-opetuksen.

– Kevät on mahtavaa aikaa biologian ja maantieteen näkökulmasta, kun ulkona voi harjoittaa havainnointiin perustuvaa oppimista. Esimerkiksi kevätseurantaan on kuulemma halunneet osallistua oppilaiden lisäksi myös heidän perheenjäsenensä, Kaukinen iloitsee.

Hän on tyytyväinen myös siihen, että tähän hetkeen sattui osumaan kursseja, jotka eivät sisältäneet valmiiksi suunniteltuja retkiä, vierailukäyntejä tai haastavampia laborointeja.

– Terveystiedon TE1-kurssiin sisällytin viime vuonna kolme ryhmäkoetta, joista en halunnut luopua testaamatta. Jännitin, miten sama mahtaa toimia Teamsin eri kanavissa etäyhteyksien avulla, mutta kokonaisuus toimi hyvin ja palaute oli jopa erinomaista. Osa mainitsi pienen alkukankeuden luultavasti helpottavan jo seuraavassa kokeessa, kertoo Kaukinen.

Nykytila on riittävän hyvä

Etäopetus saattaa hyvästä palautteesta huolimatta aiheuttaa opettajille epävarmuutta.

– Itselläni on nuorena opettaja kovasti taipumusta huono ope -syndroomaan ja olen usein kovin itsekriittinen. Tosin olen kollegoiltani kuullut, että tämä taitaa olla varsin yleistä myös kokeneilla konkareilla, naurahtaa Kaukinen.

Hän sanookin alkuun ottaneensa hieman välimatkaa aineryhmän kuumana käyvistä someryhmistä, jotta saisi kasattua ajatukset oman opetuksen järjestämisestä.

– Nyt kun etäopetus on löytänyt jo uomansa, opetusta on kiva rikastuttaa muiden ideoilla.

Kollegoille Kaukinen haluaa muistuttaa, että “se mitä jo nyt teet riittää varmasti”.

– Kliseistä, mutta ainakin itse yritän opetella tätä edelleen joka päivä.

Juttusarjan etusivulle

Tulosta
© 2020 Koulutuskuntayhtymä Tavastia