Opettaja etätöissä: Hanna Hietikko

Hanna Hietikko opettaa Kaurialan lukiossa saksaa ja ruotsia. Tässä jaksossa hänellä on opetettavana A-saksan neloskurssi sekä kaksi suullista kurssia, SAA8 ja RUB6. Lisäksi Hietikko toimii ryhmänohaajana ryhmälle 18D.

Aiempaa kokemusta etäopetuksesta ei Hietikolla ollut.

– Kun sain muutama viikko sitten viikonlopun aikana tiedon, että etäopetukseen siirrytään, lähdin ihan kokeilumielessä kurkkaamaan Teamsiin. Kotona kokeilemalla perehdyin sen toimintoihin, jotta pystyin heti maanantaiaamuna etäopettamaan saksanryhmääni kotoa käsin. Maanantaiaamun tunnit sain rehtorin luvalla pitää jo heti kotoa, mutta pari viikkoa opetin kotoa tai koululta käsin riippuen siitä, milloin olin koululla valvomassa yo-kirjoituksia, Hietikko kertoo.

– Valvontoja oli useampi tunti joka päivä, ja se viikko oli todella raskas, kun samalla opettelin Teamsin käyttöä ja yritin kehittyä etäopettajana. Toisaalta se oli myös antoisaa; opin viikon aikana enemmän kuin aikoihin ja opin edelleen joka päivä paljon uutta etäopetukseen ja digiasioihin liittyvää, Hietikko iloitsee.

Hietikko on pyytänyt viime jakson ruotsinkurssilaisilta palautetta etäopetuksen sujumisesta yleisen kurssipalautteen yhteydessä.

–  Yllätyksekseni sain etäope-aloittelijaksi heiltä todella hyvää ja kannustavaa palautetta. Tosin heillä ja minulla oli kokemusta etäopetuksesta vain muutama viikko, mutta tunnit kuulemma olivat monipuolisia, ohjeistus selkeää ja oppitunnit (ruotsin!) kivoja, hymyilee Hietikko.

Vaikka etäopetus ei ollut Hietikolle ennestään tuttua, hän on käyttänyt opetuksessa jo pitkään  digitaalisia sovelluksia.

– Siksi ehkä etäopetukseen siirtyminenkin oli lopulta melko kivutonta, Hietikko arvelee.

– Vuosia työstämäni Moodle pääsi nyt vihdoin arvoiseensa käyttöön materiaalinjakokanavana. Lisäksi jaan myös Teamsissa materiaalia ja linkkejä sovelluksiin. Työpari Teams + Moodle on korvaamaton tässä tilanteessa, toteaa Hietikko.

– Yleensä heijastan näyttöni opiskelijoille Teams-kokouksessa niin, että  YouTuben, sähköisten materiaalien (ratkaisut tehtäviin), Ylen Abitreenien, Kahootin, lehtiartikkeileiden, kuvien ja muiden käyttö yhteisesti on mahdollista.

Viestikanavana Hietikko käyttää Teamsin chattia, mutta myös suoraa kommunikaatiota mikrofonien kautta.

– Kielissä tämä on tärkeää. Kyselen usein kuulumisia ja tehtävien vastauksia myös suullisesti, sanoo Hietikko.

– Välillä käytetään myös Instagramia ja WhatsAppia. Äänitteitä opiskelijat palauttavat WhatsAppiin tai Vocaroo.com-sovelluksen avulla. Sähköisenä liitutauluna toimii Padlet tai jollekin muulle sivustolle luomani lomake. Äänitiedostoja voimme kuunnella joko yhdessä tai opiskelijat lataavat tiedostot omille koneille. Abitreenien yo-kuunteluita teemme myös yhdessä tai erikseen.

Hietikko on myös luonut joka ryhmälle Teamsiin kanavat, joissa opiskelijat voivat pareittan tai ryhmissä tehdä pariharjoituksia kirjasta tai Moodlesta opettajan ohjeen mukaan.

– Näihin ryhmiin pääsen itsekin kuuntelemaan ja kommentoimaan suullisten harjoitteiden sujumista. Tämä on erityisen tärkeää nyt näillä kahdella suullisella kurssilla ja hieman jännittääkin, että miten kaikki onnistuu! Myös kurssin lopussa pidettävä valtakunnallinen opetushallituksen suullinen koe on nyt pidettävä etänä, Teamsissa sekin varmaan onnistuu, Hietikko uskoo.

Hän ei ole vielä törmännyt asiaan tai aiheeseen, mikä ei etänä onnistuisi. Kielten opiskelussa kommunikaatio ja kohtaaminen sekä kulttuurintuntemus ovat kuitenkin tärkeässä osassa.

– Samalla kun opetan kieltä, opetan myös kulttuurintuntemusta, tapakulttuuria, ääntämistä ja intonaatiota omin elein ja ilmein. Ne eivät ruudulta välity yhtä hyvin kuin luokassa, Hietikko harmittelee.

– Lisäksi saan nuorista ja heidän kohtaamisestaan hyvin paljon energiaa ja motivaatiota tehdä omaa työtäni.  Etäopetuksessa nämä kohtaamiset eivät valitettavasti ole yhtä aitoja ja välittömiä.

Hietikon mukaan etäoppitunnit täytyy suunnitella huolella, eikä opettaja voi olla koko aikaa äänessä.

– Myös tunteja keventävä ja ehdottoman tärkeä tilannekomiikka jää usein etätunnilla vähäiseksi. Niitä kaipaan täällä kodinhoitohuoneessa yksin istuessani. Toki on tämä etäopetuskin tarjonnut jo paljon aihetta komiikalle, naurahtaa Hietikko.

Hietikon vinkki etäopetuskollegoille on olla oma itsensä. Hän itse on on saanut paljon tukea ja apua kollegoilta, somen erilaisista ryhmistä sekä kotoa kahdelta koululaiselta (toinen lukiossa, toinen yläkoulussa) ja yhdeltä työnsä ohella ammatilliseksi opettajaksi opiskelevalta.

– Luota omiin taitoihisi. Tee sen minkä osaat. Kaikkien ei tarvitse tehdä asioita samalla tavalla tai yhtä paljon kuin joku muu. Tee parhaasi ja keskity kuhunkin oppituntiin ja opiskelijoihin parhaasi mukaan. Suunnittele tunnit huolella, hän neuvoo.

Hietikko kehottaa myös alentamaan rimaa hiukan.

– Etäkurssilla ei voi vaatia samaa työmäärää kuin luokassa työskennellessä. Satsaa laatuun enemmän kuin määrään. Muista myös oma jaksaminen, hän painottaa.

Hietikko suosittelee ottamaan haastavan tilanteen oppimisen kannalta.

– Pakko on paras motivaattori ja ainakin omalla kohdallani se on toiminut. Tosin alkujärkytyksen jälkeen en itse enää koe etäopetusta pakkona, vaan mahdollisuutena oman opetuksen kehittämiseen. Tsemppiä kaikille kollegoille etäopetukseen!

Juttusarjan etusivulle

Tulosta
© 2020 Koulutuskuntayhtymä Tavastia