Opettaja etätöissä: Piritta Malinen

Piritta Malinen opettaa kuvataidetta Kaurialan lukiossa. Hän oli etäopetusjakson alussa sairaana ja äänikin oli vähän aikaa kateissa, mutta nyt Malinen on päässyt etäopetuksessa hyvään vauhtiin.

– Teamsissa työskentely on lähtenyt sujumaan kohtuullisen hyvin ja opettanut minua paljon jo lyhyessä ajassa. Olen aiemminkin kokeillut muun muassa tekniikkakoulutusvideoita YouTuben kautta, Malinen kertoo.

Malinen on soveltanut kuvataiteen opetusta rohkeasti vallitseviin olosuhteisiin sopivaksi ja toteuttanut opiskelijoille muun muassa virtuaalisen vierailun taiteilijan luona.

– Tämän alun ehdottomasti positiivinen kokemus oli, kun pääsimme meitä varten kuvatun videon kautta tutustumaan taiteilijan työhuoneeseen ja teoksiin, ja sen jälkeen opiskelijat pääsivät kysymään taiteilijalta ja saivat vastaukset melkein heti. Keskustelu tapahtui Teamsin kautta ja oli mielestäni antoisaa, Malinen iloitsee.

Myös opiskelijat tykkäsivät uudenlaisesta lähestymistavasta taiteeseen.

– Opiskelijat antoivat hyvää palautetta niin taiteilijalle kuin mahdollisuudelle kysyä, koska ryhmässä oli monia taiteeseen orientoituneita opiskelijoita, Malinen kertoo.

– Myös vertaispalautteen antaminen on ollut hyvä kokemus: opiskelijat ovat ladanneet kuvia valitsemistaan töistä Teamsin tiimiin ja antaneet toisilleen palautetta positiivisessa hengessä Aion ehdottomasti ottaa käyttöön vertaispalautteen antamisen Teamsin kautta myös lähiopetuksessa, Malinen kaavailee.

Ihan kaikki ei kuitenkaan heti sujunut kuin Strömsössä.

– Itse kämmäsin vähän itsearviointi- ja palautelomakkeen luomisessa, koska tein sen luokan muistikirjaan, mikä ei ollut se tarkoituksenmukaisin reitti… Järkevimmät ja toimivimmat reitit saattavat kyllä löytyä yrityksen ja erehdyksen kautta, Malinen naurahtaa.

Jatkossa hän aikoo laajentaa opetuksessa käytettävien sovellusten ja ohjelmien kirjoa.

– Ensi jaksossa tulen opettamaan valokuvaustekniikoita etänä: osa livenä, osa PowerPoint-opetusluentoina, osa YouTuben kautta ja osa suorana kontaktina yhden ihmisen kanssa kerrallaan, esimerkiksi videopuheluna.

Muutenkin nykytekniikkaa on etäopetuksen aikana hyödynnetty paljon.

– Ääneni ollessa vielä pois, opiskelijat palauttivat sen päivän työnsä WhatsAppiin ja annoin siellä myös saman tien palautteen. Se toi mukavan henkilökohtaisen fiiliksen, koska monet vastasivat ja kiittivät palautteesta. Työmuotona se on kuitenkin raskas toteuttaa liian usein.

Visuaalisuuteen perustuvaa Instagramia sen sijaan on kätevä hyödyntää kuvataiteen opetuksessa.

– Kuvataidetöitä on voinut palauttaa myös Instagram-tilinä jo aiemmin. Voi olla, että esimerkiksi ensi jakson valokuvan ja elokuvan työpajaan joku toteuttaa kurssin portfolion IG-tilinä, arvelee Malinen.

Kuvataiteen etäopetus on sujunut kaiken kaikkiaan hyvin, mutta on joitakin asioita, joiden opetus etänä voisi olla vaikeaa.

– Keramiikan ja taidegrafiikan etäopetus olisi haastavaa, muttei mahdotonta, Malinen pohtii.

Opiskelijoiden jaksamista ajatellen Malinen antaa vinkin:

– Luennon seuraaminen etänä on raskasta – kannattaa koettaa rytmittää jollain keinolla, hän neuvoo.

Malinen myös kannustaa hyödyntämään omien alojensa asiantuntijoita opetuksessa.

– Taiteilijatapaaminen virtuaalisesti oli mielestäni hyvä – voisiko sitä hyödyntää myös muiden alojen ammattilaisten kanssa? Pyytää tekemään pieni videonpätkä ja sitten antamaan opiskelijoille mahdollisuuden kysyä. Tämä sopii varmasti paremmin esimerkiksi soveltaviin kursseihin.

Ja lopuksi:

– Tsemppiä kollegoille!

Juttusarjan etusivulle

Tulosta
© 2020 Koulutuskuntayhtymä Tavastia