Taru Toppola

  

Tavastialaiset etätöissä: Taru Toppola

Taru Toppola toimii suomen kielen suunnittelijaopettajana Vanajaveden Opiston kotoutumiskoulutuksessa. Lähiopetuksesta luopuminen maaliskuussa toi haasteita, vaikka Tarulla olikin kokemusta etäopetuksesta:

– Työskentelyn siirtäminen kertaheitolla virtuaaliseksi toi monia haasteita. Perjantaina olimme vielä luokkaopetuksessa ja seuraavana maanantaiaamuna aloitimme etäopetuksen.

Kotoutumiskoulutuksessa opetusta toteutetaan ns. 4+3-mallilla, jossa lähiopetusta on vähintään neljä tuntia ja enintään kolme tuntia opinnoista suoritetaan itsenäisellä työllä.

– Idea itsenäisen työskentelyn runsaasta määrästä oli kaikille osaajille siis jo selvillä. Kaikki osaajat olivat myös ehtineet tutustua Osaansuomea.fi-sivuston tehtäviin opettajan johdolla, ja oman ryhmäni tehtävät keskitinkin suoraan sivustolle.

Koska kotoutumiskoulutukseen sisältyy myös IT-taitojen opiskelua, lähiopetuksessa oli jo luotu Google-tilit ja harjoiteltu Google Docsin ja sähköpostin käyttöä.

– Loimme kaikille osaajille vierastunnukset Microsoft Teamsiin, koska opettajilla on kaikilla käytössään Office 365, Toppola kertoo.

Netissä valmista materiaalia

Toppolan mukaan opiskelijoille annetut tehtävät ovat usein osaansuomea.fi tai osaansuomessa.fi-sivustoilta, jossa on itsenäiseen työskentelyyn soveltuvaa materiaalia:

– Teemme paljon videoita, sillä ne ovat havainnollisia ja niiden pohjalta on hyvä tuottaa myös paperimateriaalia ja digitaalisia tehtäviä. On myös paljon muita hyviä opiskelualustoja ja -materiaaleja.

– Näiden lisäksi käytämme paljon opettajan valitsemaa, kunkin ryhmän taitotasolle soveltuvaa autenttista materiaalia. Integroin opetukseeni paljon myös digitaitoja: olemme opiskelleet etänä muun muassa videoeditointia, Quizlet-settien tekoa ja Teamsin toimintoja. Seuraavaksi perustamme omat blogit ja aloitamme opiskelupäiväkirjat.

Tuki on tärkeää etäopetuksessa

Opiskelijat ovat digi- ja suomen kielen taidoiltaan eri tasoisia. Niinpä eriyttäminen ja henkilökohtainen tuki korostuvat etäopetuksessa:

– Etäopetuksessakin opiskelijat kuitenkin auttavat toisiaan, ja aktiivisimmat jäävät Teamsiin opiskelemaan yhdessä opetuksen päätyttyäkin. Teams-tiimi kannattaakin ajatella luokkana, johon tullaan, kun kurssi alkaa, mutta josta voi löytää apua muulloinkin. Kannattaa myös käyttää hyödyksi eri alustojen arviointitoimintoja, sillä etäoppimisessa osaaja kaipaa runsaasti kirjallista palautetta työskentelystään.

Etäopetus sujuu opettajien yhteistyöllä

Myös opettajat jakavat tietoa toisilleen. Kotokoulutuksen suomen opettajat kokoontuvat joka viikko Teamsiin keskustelemaan.

– Saamme usein selvitettyä mieltä vaivanneita asioita. Kerromme, mitä olemme ryhmien kanssa tehneet ja miten olemme opetustamme toteuttaneet. Kaikilla opettajilla on myös pääsy muiden opettajien luokkiin. Jakamalla saamme uusia ideoita myös omaan opetukseemme. Opettajat ovat tukeneet toisiaan todella hienosti ja tuottaneet myös yhdessä digitaalista materiaalia. Ilman työkavereita työ olisi ollut huomattavan paljon kuormittavampaa ja yksinäisempää, Toppola toteaa.

– Opettajalta etäopettaminen vaatii paljon mutta antaa myös paljon. Joka päivä koen oppivani uusia asioita, kun kohtaan haasteita, joiden ratkaisujen on toimittava myös etäoppimisessa.

Juttusarjan etusivulle

Tulosta
© 2020 Koulutuskuntayhtymä Tavastia