Ammattiopisto Tavastia kehittyy

Digisukellus suoraan syvään päähän

20.3.2020 Heini Kujala

Ammatillisten oppilaitosten vuorovaikutuksessa tapahtuva opetus lopetettiin 18.3. Siis kolme verkko-opetuspäivää takana.

Kokemusta on siis varsin vähän, mutta muutama seikka on jo tullut selväksi.
1.  Ammattiopisto Tavastian opettajilla on hyvät digivalmiudet ja koko henkilöstöllä paljon joustavuutta
Olemme vuosia (melkein jo vuosikymmeniä) satsanneet digiosaamiseemme. Opetushenkilöstö on kehittänyt eri hankkeissa luovia toimintatapoja, parantanut osaamistaan ja kokeillut uusia menetelmiä yhdessä opiskelijoiden kanssa. Sen vaikutukset konkretisoituivat tällä viikolla, kun opettajat päivässä perehdyttivät opiskelijat ja käynnistivät verkko-opetuksen. Yhteisöllisyyden voima on tässä tilanteessa näkynyt konkreettisesti. Henkilöstö tukee toisiaan, neuvoo ja opastaa, antaa vinkkejä ja jakaa osaamistaan ja materiaalejaan. On aihetta kiittää kaikkia.

Henkilöstö on suhtautunut tilanteeseen todella hienosti. Jokainen on joutunut miettimään, miten oma työ muuttuu uudessa tilanteessa. Olen kuullut paljon luovia pohdintoja siitä, miten eri tehtävissä toimivat voivat palvella kokonaisuutta parhaalla mahdollisella tavalla.

Opiskelijat ovat päässeet hyvin opiskeluarjen alkuun. Kotona opiskelu sopii osalle opiskelijoista hyvin. On helppo keskittyä rauhassa oppimiseen. Opettajalta saa henkilökohtaista ohjausta. Toisaalta kaverit puuttuvat eikä käytännön asioita pääse oppilaitoksessa harjoittelemaan. Tärkeää on, että kaikki opiskelijan pysyvät mukana. 

2.  Valmistuvien opiskelijoiden valmistumisen varmistamiseksi tarvitaan luovia ratkaisuja ja toimivia työelämäsuhteita
Koronapandemia kohtelee eri aloja hyvin eri tavalla. Toisilla aloilla työpaikalla järjestettävä koulutus jatkuu normaalisti, toisilla aloilla toiminta on käytännöllisesti katsoen loppunut. Tämä tuo haasteita erityisesti valmistuvien opiskelijoiden osalta. On todella harmillista, jos opiskelijan valmistuminen siirtyy. Opettajat miettivät erilaisia luovia ratkaisuja siihen, miten opiskelija voi hankkia ja osoittaa osaamisensa uudessa tilanteessa. Jokainen tilanne on yksilöllinen.

3.  Verkossa työskentely on yllättävän rankkaa. Olen itsekin työskennellyt viime päivät kuulokkeet korvilla. Verkkopalaverit vaativat paljon tarkempaa keskittymistä kuin kokoushuoneessa istuminen. Toisaalta kirjoitus- ja ajatushommien tekeminen kodin hiljaisuudessa on helpompaa. Kuin huomaamatta olen istunut yhtäjaksoisesti kirjoittamassa niin kauan, että noustessani vanhat niveleni eivät meinaa toimia.  Etätyön tekemiseen pitää opetella. Työn jaksotus, tauot ja ergonomia vaativat vielä pohtimista. Taukojumppaakin pitää tosissaan alkaa harjoitella.

Voimia teille kaikille haasteellisessa tilanteessa. Tarvitsemme toisiamme myös näin etänä. 

Heini Kujala

Heini Kujala on Ammattiopisto Tavastian rehtori.

Sivua päivitetty 2.2.2021 kello 12.56

Tutustu myös näihin kirjoituksiin

Heini Kujala 6.4.2020

Tyytyväisiä ja elintavoiltaan kunnollisia tulevaisuuden tekijöitä Tavastiassa

Kouluterveyskysely vuodelta 2019 jäi mediassa melko vähälle huomiolle. Lieneekö syy se, että opiskelijat voivat kyselyn perusteella monen osa-alueen suhteen paremmin […]

Lue kirjoitus

Taru Vierimaa 19.5.2022

Uraohjaus Ammattiopisto Tavastiassa

Jatkuvan oppimisen hankkeessa kehitetään työikäisten ohjausta. Tulevat ja nykyiset opiskelijat tarvitsevat tukea omissa uravalinnoissaan. Missä kohdataan tulevia asiakkaita? Ammattiopiston Tavastian […]

Lue kirjoitus