Yleinen

Kohti monikielistä koulutusta ja suomen kielen opetuksen uusia tapoja

2.10.2024

Tavastiassa on saatu hyviä tuloksia vieraskielisten opetuksessa. Opetuksessa hyödynnetään samanaikaisopettajuutta, jossa S2-opettaja ja ammatillinen opettaja opettavat yhdessä.

Aikuisia asettautuneena ryhmäkuvaan luokkahuoneessa.

Suomen opetusta uusin tavoin

Tavastiassa vieraskielisten opiskelijoiden määrä kasvaa jatkuvasti, ja siksi opetukseen tarvitaan perinteisten menetelmien lisäksi myös uusia keinoja. Tavastia on mukana VIERKO-hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää mm. kotimaisten kielten opiskelua, englanninkielisten opintojen tarjontaa ja valmistuneiden työllistymistä. Osana suomen kielen opettamisen kehittämistä koulutuspäällikkö Riikka Ollinkangas ja monikulttuurisuuskoordinaattori Tiina Alhainen ovat haastatelleet uusin tavoin suomea opettavia Tavastian S2-opettajia.

Logistiikka-alan koulutuksessa opiskelevia opettava S2-opettaja Marina Pekkolainen kertoo hyvin onnistuneesta opetuksesta, joka alkoi ukrainalaisten logistiikka-alalla työskennelleiden suuresta määrästä. Heitä ajatellen suunniteltiin maahanmuuttaneiden logistiikka-alan työvoimakoulutus, johon otettiin työkokemusta ja innostusta alaan osoittaneita opiskelijoita. Pekkolainen pystyi tukemaan ammatillisten opettajien opetusta venäjäksi, mikä oli kullanarvoista ammatillisten sisältöjen oppimiselle.

Osa ryhmän opiskelijoista suoritti tutkinnon osia jo viime keväänä. Nyt menossa on logistiikan perustutkinnon tutkinnon osa sekä opiskeluvalmiuksia tukevia tutkinnon osia. Alkusyksyllä opetus on painottunut ammattialan suomen kielen opiskeluun. Seuraavassa vaiheessa hyödynnetään samanaikaisopettajuutta eli suomen kielen opettajan ja ammatillisen opettajan yhteistä opetusta.

– Alussa ryhmässä on vahva painotus S2-opinnoissa, jatkossa ryhmä saa pääosin samanaikaisopetusta. Ammatilliset opettajat oppivat samalla kielitietoisuutta ja selkokielisyyttä ja suomen kielen opettaja ammatillisia sisältöjä ja sitä, mikä ammatin oppimisen näkökulmasta on suomen kielen osaamisessa oleellisinta, Pekkolainen summaa.

Painopiste suomen kielen opetuksessa on ammattisanoissa ja lauseiden rakentamisessa. Kielioppia pyritään opettamaan mahdollisimman vähän, vaikka siltä ei voida kokonaan välttyä. Opiskelijat harjoittelevat myös puhumista, ja opinnoissa tavoitteena onkin, että opiskelijat puhuvat mahdollisimman paljon.

Opetuksessa hyödynnetään myös kuvia.

Uudella menetelmällä hyviä tuloksia

Toistaiseksi uudella menetelmällä saadut tulokset ovat olleet hyviä. Vaikka kielitaito on usealla opiskelijalla ollut haaste työllistymisessä, monet ovat kuitenkin löytäneet töitä Suomesta. Opiskelijoiden kielitaito on vahvistunut monipuolisen opetuksen ansiosta, ja he ovat saaneet suoritettua opintoja hyvässä tahdissa.

Hyvää palautetta on tullut myös opiskelijoilta itseltään. Opiskelijat arvostavat erityisesti sitä, että saavat opiskella vieraskielisten kesken omana ryhmänään, jolloin kielen opetteluun voi käyttää enemmän aikaa. Myös opettajien kärsivällisyys ja huumorintaju saavat kiitosta, ja ryhmässä viljelläänkin jo myös huumoria suomeksi.

Opiskelijoilla on vahva motivaatio logistiikan alan töihin ja opiskeluun, ja moni haluaa jo töihin.

– Oli hauskaa jutella opiskelijoiden kanssa siitä, miten heillä vielä kehittyvä suomen kielen taito hidastaa tässä vaiheessa työllistymistä ja ammatin oppimista, mutta vastaavasti heillä on valtavasti aikuisuutta, työelämän valmiuksia, motivaatiota ja intoa töihin. Niillä kyllä edetään töihin, motivoituneita osaajia logistiikka-alalla tarvitaan, Alhainen sanoo.

Mikä VIERKO?

Ammattiopisto Tavastia kehittää vieraskielistä koulutusta ja kotimaisten kielten opetusta yhdessä muiden ammatillisen koulutuksen järjestäjien kanssa OKM:n VIERKO-strategiarahoituksella. Hankkeen työpaketit lähestyvät hallitusohjelman tavoitetta englanninkielisen ammatillisen koulutuksen lisäämiseksi niin, että samalla varmistetaan työelämässä tarvittava suomen tai ruotsin taito.

Työpaketteja on viisi, ja ne keskittyvät eri osa-alueisiin. Ammattiopisto Tavastia toimii kaikissa työpaketeissa viiden henkilön voimin. Tavastian osalta hanketta luotsaa Tiina Alhainen.

Työpaketissa 1 tehdään englanninkieliset verkkokurssimateriaalit pakollisten yhteisten tutkinnon osien opettamiseen englanniksi. Työpaketissa 2 kehitetään kotimaisten kielen opetuksen laatua ja osaamisen kartoittamista. Työpaketissa 3 keskitytään aiemmin muualla hankitun osaamisen tunnistamiseen ja näkyväksi tekemiseen. Työpaketissa 4 etsitään vieraskielisten oppimisen tuen hyviä malleja. Työpaketti 5 paneutuu monikulttuuristuvaan työelämään ja vieraskielisten työllistymiseen liittyviin asioihin.

Lue lisää VIERKO-hankkeesta: VIERKO-hanke

Sivua päivitetty 2.10.2024 kello 08.35

Uusimmat uutiset

Tavastia ja Varalan Urheiluopisto ovat allekirjoittaneet sopimuksen liikunta-alan koulutuksen järjestämisestä Hämeenlinnassa

Koulutuskuntayhtymä Tavastia ja Varalan Urheiluopisto strategiseen liikunta-alan koulutusyhteistyöhön – osapuolet ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen liikunta-alan koulutuksen järjestämisestä Hämeenlinnassa. Koulutuskuntayhtymä Tavastia ja […]

Lue lisää

4.10.2024

Kohti monikielistä koulutusta ja suomen kielen opetuksen uusia tapoja

Tavastiassa on saatu hyviä tuloksia vieraskielisten opetuksessa. Opetuksessa hyödynnetään samanaikaisopettajuutta, jossa S2-opettaja ja ammatillinen opettaja opettavat yhdessä. Suomen opetusta uusin […]

Lue lisää

2.10.2024

Työpaikkaohjaajille koulutusta monikulttuurisuudesta

Monikulttuurisuusosaamista työpaikkaohjaajille -koulutuksen osallistujat keskustelivat innokkaasti työelämän monimuotoisuudesta, kieli- ja kulttuuritietoisuudesta sekä vieraskielisten opiskelijoiden ohjaamisesta ja arvioinnista. Yhä useampi, noin […]

Lue lisää

18.9.2024