Ammatillisen koulutuksen opiskelijoilta pyydetään palautetta valtakunnallisella kyselyllä kaksi kertaa opintojen aikana. Palautteiden keskiarvot ja vastausprosentit vaikuttavat ammatillisen koulutuksen vaikuttavuusrahoitukseen.
Aloituskysely lähetetään opiskelijoille, kun koulutuksen aloittamisen jälkeen opiskelijalle on laadittu henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. Kysymykset koskevat aloitusvaihetta, henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa ja opiskeluilmapiiriä.
Tavastian saamien palautteiden keskiarvo oli jonkin verran valtakunnallista parempi, keskiarvo oli 4,3/5,0 ja yleisarvio 4,4/5,0. Erityisesti opiskeluilmapiiriin liittyvien väitteiden osalta Tavastian opiskelijat olivat tyytyväisempiä kuin opiskelijat keskimäärin. Tavastian aloituskyselyn keskiarvo parani selvästi edellisestä vuodesta.
Päättökysely pyydetään opiskelijoita sen jälkeen, kun kaikki osaamisen arvioinnit on tehty. Opiskelijoilta kysytään henkilökohtaisesta osaamisen kehittämissuunnitelmasta, osaamisen hankkimisesta, näytöistä, opiskelijoiden hyvinvoinnista ja vaikuttavuudesta
Tavastian saamien palautteiden keskiarvo oli 4,1/5,0, joka on sama kuin valtakunnallinen. Tavastian saama yleisarvio oli 4,2/5,0. Erityisen tyytyväisiä opiskelijat olivat näyttöjen suunnitteluun ja osaamisen arviointiin. Osaamisen hankkimiseen liittyvien väitteiden osalta Tavastialla on eniten kehitettävää suhteessa valtakunnalliseen, mm. itsenäisen opiskelun määrä.
Opiskelijat käyttävät mahdollisuuttaan vaikuttaa koulutuksen laatuun palautetta antamalla valitettavan vähän. Aloituskyselyn 40 prosentin ja päättökyselyn 59 prosentin vastausaktiivisuuteen ei voi olla tyytyväinen, vaikka luvut ovatkin valtakunnallista parempia.
Tavastian saamat palautteet käsitellään oppilaitos- ja osastotasolla. Opiskelijapalautteen perusteella vuoden 2023 tuloskorttiin nostetaan teemoiksi muun muassa HOKS-prosessin systematisoinnin ja yhdenvertaisuuden varmistaminen sekä oppimisen tuen mahdollistaminen eri opiskelijaryhmille.
Sivua päivitetty 9.9.2022 kello 08.35