Ajankohtaista

Tekoäly tukemassa suomen kielen oppimista

25.11.2025

Osittain EU:n rahoittamassa KAI – kielitietoinen tekoälyosaaminen vieraskielisten ammatillisessa koulutuksessa ESR+ -hankkeessa on syksyn aikana pilotoitu tekoälyn käyttöä vieraskielisten opiskelijoiden suomen kielen opiskelun tukena.

Olemme pilotoineet vieraskielisten opiskelijoiden opettajien kanssa HAMK:n kehittämiä tekoälykehotteita, prompteja, joiden on tarkoitus tuoda kielitietoisen opetuksen tueksi uusia tapoja harjaantua ammatillisen suomen kielen opiskelussa.

Opettajat näkevät tekoälyn mahdollisuudet

Opettajien palautteissa näkyy tekoälyn mahdollisuudet, mutta samalla myös haasteet. Valmista ei tekoälyn pedagoginen käyttö vielä ole, kokeillaan ja kehitetään:

  • Kokonaisuutena ajankohtainen ja innostava aihe, joka vie mukanaan uuteen ympäristöön, jossa ei edes huomaa ajankulua. Hyödyllinen ja kiinnostava uusi tapa hankkia tietoa ja soveltaa sitä sekä myös välillä hämmästyä.
  • Kielen oppimisen näkökulmasta tekoäly oli liian virhekeskeinen: se ei osannut ottaa huomioon, mitä kielen osa-aluetta olisi tarkoitus oppia ja mistä palautetta olisi hyvä antaa, vaan antoi palautetta jopa välilyöntivirheistä.
  • Uskon, että tällainen keskustelupohjainen opetus on toimivaa. Kiinnostavaa on se, miten paljon uusia mahdollisuuksia tekoäly tarjoaa väsymättömänä valmentajana.

Opiskelijat innostuvat kokeiluista

Opiskelijoiden palautteen mukaan tekoälytehtävä oli kiva keskiarvolla 4,62/5 ja hyödyllinen keskiarvolla 4,57/5. Palaute oli erinomaista, opiskelijat näkivät tekoälykokeilussa paljon hyvää:

  • ”Oli hyödyllistä, tiedän nyt paljon uusista mahdollisuuksista.”
  • ”Mahdollisuus kokeilla ensimainen kertaa Copilot. Oli hyvää kirjoitta nopeasti ja tarkista vihreittä.”
  • ”Auttaa paljon ja ystävällinen”
  • ”Se on hauska”
  • ”Oli hyvä, että vastauksen jälkeen näin virheet ja oikeat vastaukset.”

Opiskelijoiden kanssa havainnollistettiin myös sitä, että tekoäly hallusinoi, keksii itse virheellisiä vastauksia ja niihin ei voi sokeasti luottaa. Tämä oli tärkeä oppi tekoälyn käytön harjoittelussa:

  • Oli huono, että älykäällä on virheitä.”
  • ”Erilaisia ”informaatio”

Erityisen hauskaa oli, kun Osaajapolku suomalaiseen työelämään – Koulutus kansainvälisille asiantuntijoille -ryhmässä kokeiltiin kuvan kuvailu-tehtävää. Siinä opiskelijoille jaettiin kuvia, joista he kertoivat tekoälylle. Tekoäly kysyi tarkentavia kysymyksiä ja teki lopulta sanallisen koonnin siitä, mitä kuvasta oli kerrottu.

Ryhmän opiskelija Nguyen Minh Dang keksi pyytää tekoälyä luomaan kuvan tekemänsä kuvailun perusteella. Hyvin samanlaisen kuvan tekoäly sai Dangin neuvoilla aikaan kuin alkuperäinen oli. Innostuimme ja riemastuimme ryhmässä onnistumisesta. Ilolla on hyvä oppia.

Valmista ei vielä ole

– Hankkeessa tuotetut promptit toimivat yllättävän hyvin, vaikka kieliopillisesti ne eivät antaneet sellaisia vastauksia, mitä suomea opettava toivoisi. Promptien syöttäminen tekoälylle oli osalle opiskelijoista teknisesti haastavaa. Agentit olisivat toimivampia työkaluja, joita hankkeessa tulisi kehittää. Kuvan kuvailussa luotu kuva oli erittäin hyvä havainto opiskelijalta, ja tulisi mielestäni olla promptissa mukana. Kuitenkin tulee muistaa, että hankeen pääajatus on luoda opettajalle tekoälystä apuja tehtävien, oppituntien ja ohjeiden luomiseen. Opiskelijoille on suurta apua tekoälystä kieltenopiskelussa, kun vain suomen kielioppi saataisiin tekoälykaverille nykyistä paremmin haltuun, toteaa KAI-hankkeen Ella Eld.  

Hankkeessa on syksyn aikana tehty kokeiluja, joissa on päästy näkemään tekoälykehotteiden hyviä ja huonoja puolia.

– Opiskelijoiden innostusta ja halua käyttää uusia teknisiä menetelmiä suomen kielen taidon kehittämiseen on hienoa seurata. Samalla on hankkeessa päästy hienoon pedagogiseen keskusteluun siitä, miten tekoälyä on viisainta hyödyntää. Keskustelu kääntyy usein siihen, miten tekoälyn avulla tehdään salaa tehtäviä, mikä haittaa oppimista. Hienoa on päästä etsimään tapoja käyttää sitä oppimista edistävänä keinona.

Haastavaa on tekoälyn vaillinainen suomen kielen osaaminen. Suomen kielen oppijalle on vaikeaa, kun tekoälyn antamat ohjeet ja vastaukset ovat toisinaan virheellisiä.

– Kiehtovaa on saada olla mukana kehittyvän tekniikan ja pedagogiikan ytimessä. Toivoisin, että hankkeen kehittämistyössä löydetään nykyistä parempia toimintatapoja tukea opettajien kielitietoisuusosaamista, kuten tekoälyn käyttöä monikielisen toimintakulttuurin vahvistamiseen, kertoo KAI-hankkeen Tiina Alhainen.

Sivua päivitetty 25.11.2025 kello 09.49

Uusimmat uutiset

Tekoäly tukemassa suomen kielen oppimista

Osittain EU:n rahoittamassa KAI – kielitietoinen tekoälyosaaminen vieraskielisten ammatillisessa koulutuksessa ESR+ -hankkeessa on syksyn aikana pilotoitu tekoälyn käyttöä vieraskielisten opiskelijoiden […]

Lue lisää

25.11.2025

Osaajapolku kohti YKI-testiä ja suomalaista työelämää

Koulutuskuntayhtymä Tavastiassa on käynnissä ensimmäinen Hämeenlinnan kaupungin in-house-hankintana toteutettava koulutus, Osaajapolku suomalaiseen työelämään – Koulutus kansainvälisille asiantuntijoille. Koulutus on lajissaan […]

Lue lisää

20.11.2025

Tavastian lukioiden syksyn 2025 uudet ylioppilaat

Torstaina 13.11.2025 on julkaistu syksyn ylioppilaskirjoitusten tulokset. Tavastian lukioista valmistuu lukuisia uusia ylioppilaita, lämpimät onnittelut! Uusien ylioppilaiden nimet julkaistaan kunkin […]

Lue lisää

13.11.2025