Ajankohtaista

Erasmus+ – Yrittäjyystaitoja oppimassa Italiassa

10.5.2017

Lammin lukio on mukana kolmivuotisessa EU-rahoitteisessa Erasmus+-projektissa, joka käynnistettiin vuonna 2015. Muut projektiin osallistuvat maat ovat Englanti, Italia, Portugali, Puola ja Romania. Projektin nimi on ”Empower Students with Entrepreneurial Skills” eli tarkoituksena on vahvistaa opiskelijoiden yrittäjyystaitoja. Projektin yhtenä osana kaikkien osallistujamaiden opiskelijaryhmät vierailevat vuoronperään kussakin maassa. Lisäksi projektiin kuuluu muutamia, pelkästään opettajien välisiä suunnittelutapaamisia, joista yksi järjestettiin Lammilla syyskuussa 2016. Ensimmäinen opiskelijatapaaminen oli Portugalissa tammikuussa 2016, toinen Puolassa maaliskuussa 2016. Projektin kolmas opiskelijatapaaminen oli 6. – 12.11.2016 Italiassa.

Kohteemme oli pieni kaupunki Pohjois-Italiassa, Fiorenzuola d’Arda. Kaupunki oli kotoisa ja mielestämme juuri sopivan kokoinen pienine katuineen. Perheet, joissa yövyimme, asuivat lähellä keskustaa ja koulua. Vierailimme myös kahdessa isommassa kaupungissa, Piacenzassa ja Parmassa.

Italiassa ollessamme asuimme italialaisten opiskelijoiden perheissä. Italialaiset ihmisinä ovat hyvin vieraanvaraisia ja kilttejä kaikille. Heti kun perheeseen pääsi niin he kohtelivat kuin olisi ollut osa perhettä. Vanhemmat tuntuivat olevan myös läheisiä kaikkien majoittajien (hostien) kavereiden kanssa. He olivat myös kiinnostuneita suomalaisesta kulttuurista, kuten revontulista ja kuinka leipää syödään. Emme loppupelissä viettäneet niin paljoa aikaa perheissä, koska päivät olivat pitkiä, mutta illallista syötiin aina yhdessä, sekin aika myöhään verrattuna suomalaisiin. Italiassa vanhemmat eivät puhuneet englantia kovinkaan hyvin, mutta puhuminen onnistui jotenkuten opiskelijan välityksellä. Meidän mielestä perheessä asumisen kautta koki paremmin italialaista kulttuuria kuin hotellissa asumalla.

Italialaiset rakastavat ruokaa. Perheiden päivällispöydässä tuli pienimuotoinen kulttuurishokki, kun ruokalajeja tuotiin vain koko ajan lisää nenän eteen ja kaikkea piti syödä ainakin yksi lautasellinen. Jälkiruokaakin oli aina, joten ruokailu saattoi kestää monta tuntia.

Ennen matkaa jokaisen projektiin osallistuvan maan piti suunnitella jokin tuote mitä ei ollut vielä markkinoilla. Meiltä Suomesta lähti kaksi tuoteideaa, joista toinen oli automaattisekoitin, jota käytetään ruuanlaitossa ja toinen pieni imuri, jolla voi puhdistaa pieniä paikkoja kuten esimerkiksi puhelimen latausreikää. Italiassa sitten valittiin paras tuote kaikista suunnitelluista tuotteista. Voittanut tuoteidea tuli Iso-Britanniasta – popkorni-limu-pidike, jota voisi käyttää elokuvateattereissa. Italiassa päivämme eivät olleet pelkää hupia, vaan työtäkin tehtiin. Yhtenä projektina oli suunnittelua voittajatuotteen viennistä markkinoille. Arvioimme muun muassa, kuinka paljon valmis tuote maksaisi ja miten saisimme tuotteen markkinoille. Suunnittelu ei ollut aivan helppoa englanniksi, mutta hommat kuitenkin hoituivat.

Koulu oli aika erilainen verrattuna Suomen kouluun.  Luokissa oli tietokone, ja joissakin Smartboard.  Italialaiset ovat meluista porukkaa, joten tunneillakaan ei paljoa opettajaa kuunneltu. Koulussa ei ollut ilmaista kouluruokailua, mutta ruokatunti, jolloin oppilaat pystyivät ostamaan koulun kahvilasta itselleen lounaan. Koulupäivät olivat melko lyhyitä, mutta koulua käydään myös lauantaina.

Vierailimme matkan aikana viidessä eri yrityksessä. Tecnopolo suunnitteli yrityksille erilaisia koneita, Urban Hub tarjosi yrityksille tilojaan sekä 3D-printtausta, TICE Learning Centre auttoi vammaisia ja käytöshäiriöisiä lapsia ja paikallinen juustotehdas Parma 2064 esitteli perinteisiä juustonvalmistustapojaan. Kävimme tutustumassa myös Eatalyyn, laajaan ruokamarkkinayritykseen, joka tarjoaa ravintoloita, leipomoita, myymälöitä sekä kokkikouluja. Mukana oli siis sekä yrityksiä auttavia että itse menestykseen ponnistaneita yrityksiä. Yritysvierailut antoivat omia mielipiteitä realistisemman kuvan yrittämisestä ja oman yrityksen perustamisesta.

Lähteminen ja hyvästien sanominen oli matkan vaikein osuus, eikä kyyneliltäkään vältytty. Juttelemme joka päivä somen kautta ja odotamme innolla seuraavia tapaamisiamme.

Bertta Gyldén, Iina Hakkarainen, Jenna Immonen, Aino Keskinen, Alma Leino, Ilona Mattila ja Pinja Tapola

Kuvat: Katja Kiiliäinen

Juttu on kokonaisuudessaan luettavissa Lammin lukion toimintakertomuksesta Lukuvuoden varrelta 2016-2017, joka ilmestyy 3.6.

Sivua päivitetty 10.5.2017 kello 09:37

Uusimmat uutiset

Kevään 2022 yhteishaussa Lammin lukioon valitut opiskelijat

Tervetuloa opiskelemaan Lammille! Eerola JyriErkko AleksiHeinonen OkkoIloranta HildaKangasmaa AinoKantola JonnaKiiliäinen AapoKoivu KaarinKopra LuukasKyyrö IirisLampola ValtteriLehtonen TinjaLientola LinneaMakiainen AnniMattila AliisaMäkelä HiskiNiemi […]

Lue lisää

16.6.2022

Lammin lukion uudet ylioppilaat

Kevään 2022 ylioppilastutkinnon tulokset on julkaistu tänään 17.5.2022. Lukiomme uudet ylioppilaat ovat: Aakkula RiannaAaltonen SanteriHaapio MiiroHiidenheimo AxelIloranta HenniJylhä SamuKainulainen SiiriKankaanmäki […]

Lue lisää

17.5.2022

Lammin lukioon hakeneiden ilta tiistaina 10.5. 2022

Lammin lukio järjestää lukioon hakeneiden illan tiistaina 10.5.2022 klo 18-20 niille 9.-luokkalaisille, jotka ovat hakeneet kevään yhteishaussa Lammin lukioon. Tilaisuus […]

Lue lisää

3.5.2022