Ajankohtaista

Parolan lukiolaisten opintomatka Roomaan

11.5.2017

Opintomatka Roomaan alkoi tutustumisella kaupungin keskeisiin nähtävyyksiin. Toisena päivänä tutustuttiin katakombeihin ja Vatikaanin nähtävyyksiin. Lisää tunnelmia ja kuvia julkaistaan illan mittaan tämän postauksen kommenteissa.

Kolmas päivä tiistai 9.5 sujui varsin mukavissa merkeissä. Aamupala oli ehkä hieman yksitoikkoinen, mutta varmasti jokaiselle löytyi jotakin. Päivän aikana askelia kertyi muutama, mutta ainakin omasta mielestäni jokainen askel oli astumisen arvoinen. Aamulla hotellilta lähdettyämme saavuimme Ostia Anticaan, jossa pääsimme tutustumaan suureen ulkoilmamuseoon, eli vuosisatoja hylättynä olleeseen satamakaupunkiin. Ostia Anticasta siirryimme Ostia Lidoon, eli Ostian ranta-alueelle, jossa nautimme lounaan, sekä ihastelimme hienoja merimaisemia. Rohkeimmat saattoivat jopa käydä meressä uimassa. Viimeinen, muttei todellakaan vähäisin kohteemme oli Castel Gandolfo. Gastel Gandolfo oli nähtävyytenä aivan omaa tasoaan, ja pelkkien maisemien ihastelemisen lisäksi rohkeimmat pääsivät uimaan Lake Albanoon. Illallinen nautittiin Donna Vittoria -ravintolassa, jossa meille tarjoiltiin alkupalaksi bombolotti cacio e pepe, jonka jälkeen pöytään tuotiin salaatin kanssa tarjoiltu leike milanolaisittain. Jälkiruokana kauden hedelmiä. Illallisen jälkeen matka jatkui takaisin hotellille. Päivä oli kaiken kaikkiaan erittäin nähtävyysrikas, ja monelle se saattoi myös olla ainutkertainen kokemus. Muutenkin päivä sujui mallikkaasti kaikin osin, joten päivää voisi mielestäni kutsua menestykseksi! Aku Peltola

Neljän päivä keskiviikko 10.5. lähti käyntiin hyvin nukutun yön ja aamupalan jälkeen. Siitä suuntasimme bussille, jolla matkasimme kahden tunnin matkan Roomasta pohjoiseen kylään nimeltä Cerverteri. Siellä katsoimme etruskihautoja, joita etruskit olivat rakentaneet noin 2500 vuotta sitten. Haudat olivat kukkuloiden sisään rakennettuja. Tämän jälkeen suuntasimme Cerverterin kylään syömään, jossa jokainen söi omatoimisesti. Syömisen jälkeen lähdimme toisille etruskihaudoille, jotka sijaitsivat pienen bussimatkan päässä Tarquiniassa. Nämä haudat olivat kallion sisään rakennettuja, ja haudoissa oli vielä paljon maalauksia jäljellä. Tarquinian jälkeen lähdimme kahden tunnin matkalle kohti takaisin Roomaa. Siellä oli hieman vapaa-aikaa shoppailuun ennen ruokailua. Menimme syömään PuroSud Blu -ravintolaan. Alkupalana oli lasagna alla pugliese (Apulian alueen lasagne, jossa on lihapullia), pääruokana uunipossua perunoiden kera, jälkiruokana sisilialainen granita. Tähänkin päivään mahtui myös paljon kävelyä. Konsta Väisänen

Tätä kirjoitettaessa opiskelijat ovat vielä Roomassa, joten lopputunnelmat voit lukea Parolan lukion Facebookista tai Lukuvuoden varrelta 2016-2017, joka ilmestyy 3.6.2017.

Sivua päivitetty 11.5.2017 kello 09.25

Uusimmat uutiset

Viimeistä viedään – penkkarit ja vanhojentanssit Parolan lukiossa

Parolan lukion penkkariajelu Parolan lukion abiturientit viettävät viimeistä koulupäiväänsä penkinpainajaisten merkeissä to8.2.2024. Päivään sisältyy perinteistä penkkariohjelmaa koulussa aamun aikana. Ohjelmassaanabiturientit […]

2.2.2024

Parolan lukion syksyn 2023 ylioppilaat

Syksyn 2023 ylioppilaskirjoitusten tulokset on julkaistu. Lämpimät onnittelut uusille ylioppilaille! Kauppinen VilmaSeppänen Venla

15.11.2023

Tervetuloa Parolan lukion esittelyiltaan!

Kiinnostavatko opinnot Parolan lukiossa? Parolan lukio esittelee toimintaansa 9.-luokkalaisille ja heidän huoltajilleen sekä muille lukio-opinnoista kiinnostuneille. Tule kysymään ja kuulemaan […]