Kurssien sisällöistä

Tanssi pyöreäIlmoittautuessasi kurssille voit tarkistaa kunkin kurssin kohdalta, mitä välineitä kurssille suositellaan hankittavaksi.

Liikekimara 10-14-v.

Liikuntakimara -kurssi on niille lapsille ja nuorille jotka haluavat kokeilla eri tanssi- ja liikuntalajeja sekä akrobatiaa. Tunneilla ei kilpailla vaan vietetään mukavia hetkiä ryhmässä eri ohjaajien kanssa. Tarjolla on esim. Afro, kuntosali, reggaeton, latinalaistanssit, akrobatia, jazztanssi, jumppa, nykytanssi, kehonhuolto, showtanssi, pelit/leikit jne.

Kuntoilulajit

Vesijumppa, vesijuoksu ja allas-lavis

Vaihtelevaa ja monipuolista liikuntaa kehon kaikille lihaksille. Vesijumppa ja -juoksu ovat todella tehokkaita liikuntamuotoja, vaikka vedessä liikkuminen tuntuu kevyeltä. Venytyksiä, juoksua, lihaskuntoharjoittelua ja käsiliikkeitä. Sopii kaikenikäisille ja -kokoisille naisille ja miehille.

Allas-Lavis® on vesiliikuntaa parhaimmillaan. Allas-Laviksessa yhdistyvät vesiliikunnan hyödyt tanssiliikunnan iloon. Lavatanssimusiikin soidessa nostetaan sykettä ja vahvistetaan lihaksia veden vastusta apuna käyttäen. Allas-Laviksessa saat kaikki vesiliikunnan hyödyt. Liikuntamuotona vesijumppa soveltuu kaikille. Vesi kannattaa kehoa painosta riippumatta ja antaa tehokkaan vastuksen,kuitenkaan niveliä rasittamatta. Vesiliikunta rentouttaa, lisää lihasten voimaa, kehittää kestävyyskuntoa ja hapenottokykyä. Allas-Lavis tuo uuden ulottuvuuden Laviksen harrastamiseen. Allas-Lavista voi toteuttaa joko syvässä tai matalassa vedessä liikevaihtoehtoja vaihdellen. Allas-Lavis mahdollistaa Laviksen harrastamisen myös niille, joilla kuivalla maalla liikkuminen on hankaloitunut. Kuten kaikilla LAVIS-tunneilla myös Allas-Laviksessa tärkeintä on hyvä tunnelma, jossa on menoa ja meininkiä!

Kevennetty kuntojumppa

Kevyempää jumppaa erityisesti liikuntaa vähemmän harrastaneille, ylipainoisille tai sinulle, joka et halua tai voi hyppiä. Tunti sisältää alkulämmittelyn, kevennetyn lihaskunto-osuuden ja liikkuvuutta lisääviä harjoitteita sekä rauhallisen loppuvenyttelyn.

Kuntotreeni ja kiertoharjoittelu

Lihaskuntoa, ketteryyttä ja aerobista kestävyyttä erilaisten harjoitteiden avulla. Kaikilla kursseilla venytellään. Kurssien tarkempiin sisältöihin kannattaa tutustua netissä, samoin voit tarkistaa kurssikohtaisesti mitä välineitä kurssille suositellaan hankittavaksi.

Kuntojumppa

Monipuolista ja vaihtelevaa jumppaa, jossa tavoitteena on parantaa lihaskuntoa, liikkuvuutta ja aerobista kestävyyttä. Lopuksi venytellään.

Reipas kuntojumppa

Reipas kuntojumppa on hieman vauhdikkaampaa ja rankempaa kuin peruskuntojumppa. Jokainen liikkuu kuitenkin oman kuntotasonsa mukaisesti. Lämmittelyt, lihaskunto-osuus ja venyttelyt.

Lihaskuntoa ja kehonhuoltoa

Tunnilla lyhyt lämmittely, lihaskuntoa ja pitkät venytykset. Ota mukaan oma jumppamatto!

Niska-hartia-selkä-jumppa

Reipasta jumppaa koko keholle, pääpaino niska-hartiaseudun, keskivartalon ja selkälihasten vahvistamisessa. Oma jumppamatto mukaan!

Reisi-vatsa-pakarajumppa

RVP eli reisi-vatsa-pakara on tehokas lihaskuntotunti jossa keskitytään keskivartalon, jalkojen ja pakaroiden lihasten vahvistamiseen ja muokkaamiseen. Tällä tunnilla ei tarvitse opetella vaikeita koreografioita vaan tykitetään simppelisti helpon lämmittelyn jälkeen itse asiaan. Tunnin tavoitteena on treenata terhakka tarakka ja timmit reidet sekä vatsa. Mukaan oma jumppakuminauha ja jumppamatto. Let´s sweat!!

Bodyfit

BodyFit on toiminnallinen harjoitusmuoto, joka sisältää lämmittelyn, koko kehon lihaskuntotreenin välineiden ja oman kehon painon kanssa sekä harjoituskerran palauttavan osuuden, venyttelyn. Tällä tunnilla keskitytään voimaan, liikkuvuuteen ja ketteryyteen. Kurssi painottuu 3–4 viikon jaksoihin, joissa käytetään opiskelijan omaa kuminauhaa, kahvakuulaa, käsipainoja sekä opettajan paikalle tuomia keppejä. Ota kurssille mukaan oma jumppa-alusta.

Step&muokkaus

Helppoa step-askellusta, lihaskuntotreeniä ja loppuun lyhyet venyttelyt. Tehokasta menoa vasta-alkajasta enemmän jumpanneeseen.

Tehotreeni ja aamuHIIT

Koko kehon haastava monipuolinen ja vaihteleva hikitunti. Treeni suoritetaan joko oman kehon painon tai välineiden avulla. Tunti sisältää hyppyjä. Tehotreeni on 45 min. ja aamuHIIT 30 min.

Kehonpainotreeni

Tunnilla tehdään liikkuvuutta, voimaa ja kehonhallintaa kehittäviä liikkeitä oman kehon painolla. Pysytään koko ajan liikkeessä ja siirrytään sujuvasti liikkeestä toiseen. Oma jumppamatto mukaan!

Movement training

Movement Training, eli liikeharjoittelu, on nousussa oleva harjoittelumuoto, jota tehdään oman kehon painoa hyväksi käyttäen. Se sisältää elementtejä monelta suunnalta, kuten esimerkiksi voimistelusta, akrobatiasta, break dancesta ja nykytanssista. Liikeharjoittelu soveltuu kuitenkin erinomaisesti myös aloitteleville kuntoilijoille, koska harjoitukset räätälöidään aina yksilön kykyjen ja valmiuksien mukaisiksi. Liikeharjoittelu kehittää kehon liikkuvuutta, ketteryyttä, lihas- ja aerobista kuntoa, kehonhallintaa sekä tasapainoa. Movement Trainingin avulla palautamme keholle luonnollisen kyvyn liikkua ja pidämme samalla hauskaa sekä haastamme itsemme sopivan kokoisin haastein.

Kahvakuula

Kahvakuulailu eli girya on kokonaisvaltaista lihaskuntoharjoittelua, joka antaa voimaa ja kestävyyttä. Kursseilla käytetään omaa kahvakuulaa.

Lavis ® – lavatanssijumppa

LAVIS -lavatanssijumppa on uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, jota tanssitaan ilman paria.Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, valssi, polkka, foxi, salsa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita. Lavatanssi on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi.

Tanssillinen kuntotunti

Tanssillisiin kuntoliikkeisiin on otettu mukaan käsipainot, toki mukana voi olla ilmankin. Kuumimpien listahittien, letkeiden lattareiden sekä vanhojen tuttujen kappaleiden soidessa hiki virtaa ja niska-hartiaseutu kiittää. Omat käsipainot mukaan joiden kanssa jaksat liikkua koko tunnin. Lyhyt venyttely lopussa.

Etnojumppa

Reipasta jumppaa mukaansatempaavan etnomusiikin tahdissa. Helpohkoja liikesarjoja tehdään mm. intialaisten, itämaisten ja latinalaisten rytmien tahdissa. Tunti sisältää myös lihaskuntoa vahvistavia liikkeitä. Lopuksi rauhoitutaan jumppamatolla rentouttavaan venyttelyyn.

Zumba

Zumba on aerobicinen fitness-ohjelma, jonka on kehittänyt koreografi ja tanssija Beto Perez. Zumban askeleet perustuvat laitinalaistansseihin, joissa liikkeet kohdistuvat pääasiassa vatsalihaksiin, jalkoihin ja käsivarsiin. Erinomaista liikuntaa myös sydämelle.

Miesten peli- ja kuntotreenit

Lihaskuntoa, ketteryyttä ja aerobista kestävyyttä erilaisten pallopelien ja harjoitteiden avulla. Omat sählymailat mukaan.

Viikinkimiekkailu

Kurssin tavoitteena on tarjota perustiedot ja -taidot miekan ja suuren pyörökilven käyttöön, valistaa pitkien teräaseiden vastuullisessa käsittelyssä sekä luoda hyvä pohja miekkailuharrastuksen jatkamiselle ja itsensä kehittämiselle miekkailijana. Kurssilaisilla on myös mahdollisuus tutustua historian elävöittämiseen näytöstaistelun keinoin ja harjoitella näytösmiekkailun perusteita. Harjoittelun pääpainona ovat yksilötaidot kahden henkilön välisessä kamppailussa. Tutustumme myös ryhmän toimintaan kilpimuurissa. Kurssin ikäraja 15 vuotta. Alle 18-vuotiaat vanhempien kirjallisella suostumuksen.

Asahi

Asahi on suomalainen terveysliikuntalaji kaikenikäisille, -kokoisille ja -kuntoisille. Yksinkertaisia, hitaita ja tehokkaita liikkeitä, joilla koko keho avataan pehmeästi niskasta nilkkoihin hengityksen kannattelemana. Liikkeet parantavat mm. tasapainoa ja lihaskuntoa, lisäksi mieli ja keho rentoutuvat.

Kehonhuolto, roller- rullavenyttely/kehonhuolto, Fascial®

Kehonhuolto- ja venytystunneilla saadaan parannettua kokonaisvaltaisesti kehon elastisuutta ja poistettua lihaskireyttä. Venyttely tapahtuu hitaasti ja rauhallisesti omaa kehoa kuunnellen.

Fascial®- kehonhuolto on kokonaisvaltaista toiminnallista liikkuvuus- ja liikehallintaharjoittelua. Tavoitteena on samalla rauhoittuminen, rentoutuminen ja keskittyminen oman hengityksen rytmissä. Fascial® perustuu myofaskioiden, eli kehon lihaskalvoketjujen, läpikäymiseen ja niiden kautta koko kehon voimantuoton, tasapainon, koordinaatiokykyvyn sekä liikkuvuuden parantamiseen.

Roller – kehonhuolto -tunnin tavoitteena on parantaa kokonaisvaltaisesti kehon hyvinvointia foam rolleria apuna käyttäen. Mm. laukaista jännitystiloja, lisätä liikkuvuutta sekä aineenvaihduntaa. Sen avulla vahvistetaan lihaksia, tehdään venytyksiä ja rullauksia. Mukaan oma 90 cm foam roller- rulla sekä jumppamatto.

Hatha- ja iyengarjooga

Jooga on itsehoitomenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti suoritettavat harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja sisäisen hiljaisuuden kokeminen. Ota näille tunneille mukaan lämmin ja joustava asu (suositellaan kerrospukeutumista) sekä mieluiten luistamaton alusta. Hathajoogan perustana ovat keskittyneesti ja tietoisesti tehtävät harjoitukset, luonnollinen ja tietoinen hengitys, tietoinen rentoutuminen sekä sisäisen hiljaisuuden kokeminen. Hathajooga harjoitukset lisäävät kehon liikkuvuutta, elinvoimaisuutta, keskittymiskykyä ja kykyä rentoutua. Iyengarjooga sopii voiman, kestävyyden, jäntevyyden sekä notkeuden lisäämiseen ja ylläpitämiseen. Tarkan työskentelyn ansiosta kehon tasapainoiset linjaukset tekevät harjoituksista turvallisia ja samalla sopivan haastavia. Iyengarjoogan harjoituksissa voidaan käyttää apuvälineitä esim. joogavöitä ja tukipalikoita.

Iyengarjooga – työpajat

Työpajoissa syvennytään teemoihin harjoitusta asteittain syventäen, mutta samalla turvallisesti osanottajien lähtötaso huomioiden.

  • Eteentaivutukset
  • Kierrot
  • Taaksetaivutukset
  • Ylösalaiset asennot
  • Restoratiivinen harjoitus ja pranayama
  • Dynaaminen flow yoga

Koko kehoa ja mieltä vahvistava ja tasapainottava dynaamisesti etenevä liikkuva tunti. Tunneilla yhdistyvät hengityksen kuljettama virtaava liike, monipuolisesti kehoa vahvistavat ja avaavat, vaihtelevat liikkeet. Asana-harjoitus tehdään ajatuksella kehoa kuunnellen ja kunnioittaen (ei vain suorittaen), etsien omia rajoja ja mahdollisuuksia. Harjoitus tuo joustavuutta ja eloa koko olemukseen ja vahvistaa kokonaisvaltaista kehontuntemusta.

Selkäjooga

Kurssilla keskitytään rentouttamaan, sekä vahvistamaan asanaharjoituksen kautta erityisesti selkää ja selän lihaksia. Omia tuntemuksia ja rajoja kunnioittaen tehtävä harjoitus auttaa poistamaan jännityksiä, lisää selän ja hartioiden liikkuvuutta ja tuo tilaa nikamien väliin. Kurssi sopii kaikille. Erityisesti istumatyötä tekeville. Kurssi sopii myös aloittelijoille.

Äijäjooga

Katkaise kiire, tule yksin miehille omistettuun äijäjoogaan. Jooga on itsehoitomenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti suoritetut harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja sisäinen hiljaisuuden kokeminen.

Pranayama

Kurssilla tehdään iyengarjoogaan kuuluvia hengitysharjoituksia. Tunti aloitetaan lyhyellä, kehoa avaavalla ja ojentavalla asanaharjoituksella ja päätetään pranayaman jälkeen ohjattuun rentoutukseen. Tunnille pukeudutaan mukaviin ja lämpimiin liikuntavaatteisiin, suositaan lämmintä kerrospukeutumista. Mukaan oma joogamatto. Aiempi joogakokemus toivottavaa, muttei välttämätöntä.

Taiji/qigong

Taiji ja qigong ovat kehoa ja mieltä tasapainottavia, terveyttä ylläpitäviä ja energiatosoa kohottavia meditatiivisia kiinalaisia liikuntamuotoja. Liikkeet ovat hitaita ja tasaisesti virtaavia sekä hiljaisuudessa tehtäviä. Turvallista ja tehokasta liikuntaa kaikille!

Shindo- ja jomonvenyttely

Shindo ja Jomon ovat japanilaisia itsehoitomenetelmiä. Venyttely- ja rentoutusharjoitukset vapauttavat kireyksiä sekä kehosta että mielestä.

Pilates

Pilates-menetelmä on saksalais-amerikkalaisen Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. Pilates-menetelmä on laadukasta harjoitusta, jossa pääpaino on liikkeiden laadussa ja hengityksen hallinnassa sekä mielen ja kehon yhteispelissä. Oma jumppamatto mukaan.

Senioriliikunta

Vesijumppa

Monipuolista, reipasta kunto- ja terveysliikuntaa vedessä eläkeläisille. Harjoitetaan kestävyyskuntoa, lihasvoimaa ja liikkumisvarmuutta kunkin osallistujan oman kunnon ja päivän olon mukaan. Vesijumpat, joiden pituus on 30 min suositellaan ihmisille, joilla on jonkun verran toimintakyvyn rajoituksia. Vesijumpat yleensä koostuvat tehokkaista kestävyys-, voima- ja koordinaatioharjoittelusta vedessä. Napakoita liikesarjoja tehdään yleensä musiikin tahdissa.

Kuntosaliharjoittelu

Harjoituskerta koostuu alkulämmittelystä, kiertoharjoitteluna tehtävästä kunto-osuudesta sekä loppuvenyttelystä. Jokainen tekee kuntonsa ja toimintakykynsä mukaan ohjatusti.

Jumpat

Monipuolista kunto- ja terveysjumppaa eläkeläisille. Harjoitetaan kestävyyskuntoa, lihasvoimaa ja liikkumisvarmuutta kunkin osallistujan oman kunnon ja päivän olon mukaan pystyssä ja lattiatasossa. Sopii niin vasta-alkajille, kuin jo kokeneemmallekin jumppaajalle.

Seniorfit

SeniorFit on senioreille suunnattua terveysliikuntaa, jota ohjaa SeniorFit-ohjaaja-koulutuksen käynyt ohjaaja. SeniorFit-harjoittelulla parannetaan tasapainoa, yleiskestävyyttä, nivelliikkuvuutta ja ala-raajojen ojennusvoimaa. Tämä auttaa senioria säilyttämään liikkumiskyvyn, parantaa omatoimisuutta arjen haasteissa sekä antaa valmiudet itsenäiselle elämiselle. Sisältää jumpan lisäksi tanssiliikuntaa, tuolijumppaa ja jopa sauvakävelyä.

Zumba gold®

Tuntuuko, ettet pysy mukana Zumban tempossa? Zumba Gold on hieman kevennetty Zumba-muoto, jossa isoimmat hypyt, pomput ja kierrot on jätetty pois. Heittäydyt vain latinomusiikin tahtiin. Helppo tapa tutustua Zumbaan.

Voima- ja tasapainoryhmä

Tunnilla tehdään ikäihmisille tärkeitä voima- ja tasapainoharjoitteita erilaisin välinein harjoitteita tehostaen. Harjoittelemme seisten ja istuen. Tuntiin sisältyy alkuverryttely, harjoitusosuus ja loppujäähdyttely.

Sennusirkus 60+

Vierivä kivi ei sammaloidu ja vanhakin voi oppia uusia temppuja! Sennusirkuksessa tutustutaan sirkuksen maailmaan jokaisen omien taitojen ja kykyjen mukaan. Sirkustelu on mukavaa sosiaalista toimintaa ilman suorituspaineita ja voi olla että muutama temppukin tarttuu matkalla hihaan. Kurssi on tarkoitettu kaikille yli 60 vuotiaille.

Venyttely

Rauhallinen venyttelytunti parantaa liikkuvuutta, elastisuutta ja auttaa lihaksia rentoutumaan. Tunnilla edetään lihasryhmä kerrallaan pitkillä rauhallisilla ja helpoilla venytyksillä omaa kehoa kuunnellen. Oma jumppamatto mukaan.

Seniorijooga

Kurssilla tehdään lempeää asanaharjoitusta, joka auttaa ylläpitämään lihaskuntoa ja selän liikkuvuutta. Se kehittää myös tasapainoa. Harjoitus on virkistävä ja rentouttava. Se tehdään omista tuntemuksista käsin, sekä omia rajoja kunnioittaen. Harjoituksessa keskitytään ohjatusti hengityksen rytmittämään liikkeeseen, joka suuntaa mielen sisäänpäin ja tuo mahdollisuuden sisäisen hiljaisuuden kokemiseen. Ohjauksessa huomioidaan yksilölliset tarpeet.

Taiji/qigong 55+, jatko

Taiji ja qigong ovat kehoa ja mieltä tasapainottavia, terveyttä ylläpitäviä ja energiatosoa kohottavia meditatiivisia kiinalaisia liikuntamuotoja. Liikkeet ovat hitaita ja tasaisesti virtaavia sekä hiljaisuudessa tehtäviä. Turvallista ja tehokasta liikuntaa kaikille!

Zumbagold

Zumba GOLD on hieman kevennetty Zumba-muoto, jossa isoimmat hypyt, pomput ja kierrot on jätetty pois. Zumba Gold kaikille elämäniloisille ihmisille laidasta laitaan. Heittäydy latinomusiikin pariin ja huomaamattasi liikutat itseäsi – niin, ja parannat elämänlaatuasi! Lets Zumba!

Vanajaveden Opisto

Jaakonkatu 28
13100 Hämeenlinna

Asiakaspalvelu puh. 03 6212 572

vop.toimisto@kktavastia.fi

© 2018 Koulutuskuntayhtymä Tavastia