Tavastialaiset etätöissä: Terho Asikainen

Terho Asikainen opettaa musiikkia Vanajaveden Opistossa. Yhteisistä lähiopetustunneista on jouduttu luopumaan, mutta soittamisesta ei. Etäopetusaikana on ollut aikaa perehtyä eri tavalla myös musiikin teoriaan.

Vopparit-yhtyettä Asikainen on etäopettanut Zoomin avulla.

– Kävimme keskustelua ryhmän kanssa videoyhteyden avulla ja hyödynsin näytön jakamista, jolloin saatoin jakaa ruudulle esimerkiksi nuotinkirjoitusohjelman, kirjoittaa nuottiviivastolle sointuja ja käydä läpi musiikin teoriaa, Asikainen kertoo.

Kurssin alkuperäisestä tarkoituksesta eli yhteissoitosta on jouduttu tinkimään, koska sitä olisi ollut videoyhteyden kautta hyvin hankalaa toteuttaa. Niinpä Voppareissa on nyt opiskeltu paljon teoriaa.

– Opiskelijat ovat olleet motivoituneita musiikin teorian opiskeluun ja kokeneet, että siitä on heille hyötyä sekä omassa soittoharrastuksessa että ryhmän yhteissoitolle jatkossa, iloitsee Asikainen.

Etäopetuksessa on myös opiskeltu uusia kappaleita kitaralla, kun kaikki etäopetukseen osallistuneet sattuivat olemaan kitaransoittajia.

– Tein kustakin kappaleesta nuotin ja myös lyhyen videon, jossa soitin kappaleen malliksi suuntaamalla puhelimen kuvaamaan omaa vasenta kättäni, jolloin asemanvaihdokset ym. näkyivät selvästi. Lähetin nuotin ryhmälle sähköpostin liitetiedostona ja videon WhatsApp-viestinä, kertoo Asikainen.

Asikaisen mukaan WhatsApp on toiminut hyvin Zoomin varajärjestelmänä tiedonkulussa, jos Zoomissa on ollut katkoksia.

– WhatsAppin kautta opiskelijat ovat pystyneet myös ottamaan kuvan teoriatehtävästään ja lähettämään sen minulle niin, etteivät muut kurssilaiset nähneet sitä.

Ääniasetukset vaikuttavat musiikinopetuksessa

Koska etäopetukseen siirryttiin nopeasti, monet tekniset kysymykset tulivat ratkaistaviksi vasta etäopetuksen aikana.

– Musiikki välittyy Zoom-ympäristössä parhaiten, jos sen ääniasetukset asetetaan Original Sound -tilaan, mutta tätä asetusta ei pääse tekemään tabletilla tai puhelimella, vaan vain tietokoneella, Asikainen tietää.

Käytännössä opiskelijat kuitenkin ovat osallistuneet kursseille hyvin monenlaisilla laitteilla, mikä on aiheuttanut välillä päänvaivaa.

– Yksilösoittotunneilla kävi pian ilmi, että vaikka omat Zoomin ääniasetukseni olisivat olleet kunnossa, oppilaat käyttivät tunteihin edelleen omia puhelimiaan ja tablettejaan, joissa ääniä ei päässyt säätämään. Siksi oppilaan soitto saattoi välillä kadota täysin kuulumattomiin, Asikainen harmittelee.

Pian hän päätyikin Zoomin sijaan käyttämään Skype-puheluita.

– Niidenkään äänenlaatu ei ole ollut aina loistelias, mutta Skype on ollut toimintavarma, eikä äänen voimakkuus ole aaltoillut edestakaisin kuten Zoomissa.

Videoita ja blogeja

Terho Asikainen on kevään aikana opettanut toisessa musiikkikoulussa kahta pienten lasten viuluryhmää. Heille Asikainen perusti blogit, joihin hän teki julkaisuja eri kappaleista.

– Julkaisuun saatoin kirjoittaa tietoja kappaleesta ja viulumuskariryhmän kohdalla myös laulunsanoja. Pidempään soittaneille tein uusista kappaleista nuotin, tallensin sen Google Driveen ja linkitin sen blogin tekstiin siten, että oppilaiden perheet pääsivät tulostamaan nuotin Drivestä silloin kun heille sopii.

Nuottien ja laulunsanojen lisäksi Asikainen teki joka kappaleesta blogiin myös videon, jossa hän soitti kappaleen malliksi ja näytti tarvittaessa esimerkiksi vasemman käden sormituksia videossa lähikuvana.

– Laitoin puhelimen kuvaamaan nuottitelineelleni soiton ajaksi. Tallensin vidoet ensin YouTubeen salaisina, jolloin ne näkyivät vain linkin saaneille. Samoin blogit itsessään olivat salattuja. Oppilaiden vanhemmilta pyysin palautetta kotiharjoittelusta sähköpostina ja WhatsApp-viesteinä.

Etäopetuksella on tulevaisuutta

Terho Asikaiselle vertaistuella ja erityisesti musiikin etäopetuksen Facebook-ryhmien seuraamisella oli suuri merkitys etäopetuksen alkaessa.

– Koska moni opettaja oli samassa tilanteessa ympäri maata, tiedot, kokemukset ja käytännön vinkit levisivät nopeasti, ja moni tietotekniikkaan perehtynyt jakoi ryhmissä arvokkaita teknisiä vinkkejä, Asikainen kiittelee.

Hän uskoo, että tulee käyttämään varsinkin videoita soitonopetuksen tukena myöhemminkin, kun lähiopetus on taas mahdollista.

– Päätin etäopetusjakson aikana hankkia itselleni videokameran, joka tallentaa myös ääntä laadukkaasti, samoin kuin käyttää vähän aikaa videoiden editoinnin opiskeluun. Uskon, että maailma kehittyy sellaiseen suuntaan, että satsauksella tämäntyyppiseen välineistöön ja osaamiseen on yhä enemmän merkitystä ainakin muusikoille, ellei monelle muullekin, Asikainen pohtii.

Juttusarjan etusivulle

Tulosta
© 2020 Koulutuskuntayhtymä Tavastia