Erasmus+, yrittäjyystaitojen opiskelu jatkui Halifaxissa

Italiassa alkanut yritystaitojen opiskelu jatkui maaliskuussa 2017, kun ryhmä lukiomme opiskelijoita matkasi Halifaxiin, Englantiin. Isäntäkoulumme Ryburn Valley High School sijaitsi Sowerby Bridge -nimisessä pikkukaupungissa. Samassa koulussa oli sekä yläaste että lukio, ja se olikin todella suuri meidän Hakkalaamme verrattuna: n. 1400 oppilasta. Ryburn on erikoistunut media- ja taideaineisiin, ja saimmekin heti ensimmäisenä päivänä ihastella lahjakkaiden oppilaiden laulu-, soitto-sekä tanssitaitoja Erasmus+ -tapaamisen avajaisseremoniassa.

Englantilaiset opettajat olivat oletuksen mukaan tiukkoja, eivätkä oppilaat saaneet esimerkiksi koskea puhelimiinsa ollenkaan kouluaikana. Hätätilanteessakin pitäisi kuulemma pyytää lupa sen käyttämiseen. Mutta koulu oli myös ylpeä oppilaistaan ja palkitsi menestyviä hyvin. Koulun seinällä oli paraatipaikalla tällä hetkellä parhaiten opinnoissa menestyvän tytön ja pojan kuvat kehystettyinä.

Me kaikki Suomesta lähteneet pääsimme yöpymään projektissa mukana olevien isäntien luokse. Viikko isäntäperheessä opetti meille paljon paikallisten perheiden tapoja. Uskommekin, että jokainen meistä oppi jotakin sellaista Britanniasta, mitä ei ollut aikaisemmin tiennyt. Britit ovat todella sosiaalisia, joten tylsää ei tullut missään vaiheessa reissun aikana.  Viikon aikana ehdimme tutustua heihin hyvin ja reissun jälkeen useimmat meistä ovat jollain lailla olleet yhteydessä omiin isäntäperheisiinsä. 

Vierailumme kesti matkoineen viikon ja sisälsi viisi työntäyteistä projektipäivää. Päivät tasapainottelivat hyvin niin, että olimme melkein joka toinen päivä koululla ja joka toinen päivä jossain muualla. Aktiviteetit koostuivat yrityspainotteisista tehtävistä kuten yrityksissä kiertely ja yrittäjien haastattelu, suklaatehtaassa käyminen ja siitä kuuleminen. Ohjelmaan kuului myös perinteeksi muodostunut yhteinen illallinen ohjattuine ohjelmineen, leikkeineen ja peleineen.

Reissun aikana saimme tutustua niin perinteisen näköiseen englantilaiseen pikkukylään kuin myös teollistuneeseen kaupunkiin. Vierailimme myös monessa kirkossa ja katedraalissa. Niinä päivinä, jolloin teimme jotain koululla, meidät oli jo ennakkoon jaettu ryhmiin, jossa oli edustajia joka maasta. Yksi tehtävä oli suunnitella Italiassa tuoteideakilpailun voittaneelle tuotteelle mainoskampanja. Tämän aikana pääsi hyvin puhumaan englantia muiden kanssa, kun piti suunnitella ja toteuttaa koko tehtävä englanniksi.

Jokaiseen matkaan kuuluu yleensä ennakkotehtäviä, jotka liittyvät sitten itse reissun aikana tapahtuvaan aktiviteettiin. Tällä kertaa se oli jonkun omalle maalle hyvin tyypillisen leivonnaisen suunnittelu. Me suomalaiset valitsimme perinteisen korvapuustin. Suomi tuli tuottokisassa toiseksi vain muutaman punnan erolla voittajaan eli Portugaliin. Italian leipomat herkut saivat maukkaimman leivonnaisen palkinnon.

Puhuttaessa brittiläisestä keittiöstä ensimmäisenä mieleen saattaa tulla englantilainen aamiainen munakkaineen ja erilaisine makkaroineen. Monen isäntäperheen aamiainen koostui kuitenkin samoista aineksista kuin Suomessakin: pöydässä oli muroja, leipää sekä hedelmiä. Päivällisellä tarjoilut näyttivät kuitenkin jo erilaisilta. Tiistai-iltana meille järjestetyllä Erasmus-illallisella saimme hakea buffetista currya, naan-leipää ja erilaisia lisukkeita. Alun maistelun jälkeen ruoka maittoi hyvin joitakin pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Kouluruoka oli koulussa oppilaille maksullista (he maksoivat ruokansa sormenjälkitunnistimen avulla), mutta projekti tarjosi sen meille ilmaiseksi. Joka päivä vaihtoehtoina oli kaksi eri pääruokaa, joista sai valita mieluisensa. Ruokaa ei annosteltu itse, vaan keittäjä annosteli hyväksi näkemänsä määrän ruokaa lautaselle. Myös jälkiruoka kuului päivittäin kouluateriaan. Kouluateriat eivät välttämättä kuuluneet meidän ryhmämme suosikkihetkiin matkalla, niin erilaista ruoka siellä oli. Hyvin juustoisen juustomakaronin ja tunnistamattoman jälkiruokakulhon seasta löytyi kuitenkin myös oman kouluruokamme tasoista perusruokaa.

Matka Halifaxiin oli ikimuistoinen ja toivottavasti näemme mukavat brittihostimme pian uudestaan. Viimeistään ensi keväänä Suomessa!

Iina Hakkarainen, Jenna Immonen, Akseli Kulonen, Alma Leino, Ilona Mattila, Oiva Miettunen, Niko Mäkelä ja Pinja Tapola
Juttu kokonaisuudessa löytyy Lammin lukion toimintakertomuksesta Lukuvuoden varrelta 2016-2017, joka ilmestyy 3.6.
© 2017 Koulutuskuntayhtymä Tavastia Mediatavast