Luovaa oppimista STEAM-kokeilujen ja -innovaatioiden kautta

Kaurialan lukiossa on tänä lukuvuonna alettu kiinnittää erityistä huomiota STEAM-oppimiseen. STEAM-oppiminen (Science, Technology, Engineering, Art and Math) tarkoittaa luonnontieteen, teknologian, matemaattisen osaamisen, muotoilun, suunnittelun ja taiteen yhdistämistä. Kokeillaan, koetaan, kehitetään, tehdään ja innovoidaan – siinä on STEAM-oppimisen perusajatus.

Koulun kellariin on rakennettu niin sanottua Makerspacea, jossa 3D-tulostin on jo tulostanut useita itse suunniteltuja taideteoksia tai niiden osia. Myös green screen -kuvaaminen on tullut monille tutuksi. Tällä hetkellä Makerspacesta lähtee bottitwiittauksina muun muassa päivän ruokalista. Kellarin uumenissa on mahdollisuus myös kokeilla pienimuotoista puun työstöä ja rakentelua perinteisen dreijaamisen ja grafiikan teon lisäksi. Makerspacessa opiskelijoiden käytössä on myös koululaatuiset studiokuvausolosuhteet taustakankaineen.

STEAM-kokeilumme ovat olleet pienimuotoisia, mutta rohkaisevia. Syksyllä ykkösten ryhmiä osallistui biotaidetyöpajaan yhteistyössä ARXin kanssa, ja kuvataiteen suunnitteluprojekteissa on voinut kiinnittää erityistä huomioita myös niin sanottuihin insinööritaitoihin, teknologisiin ideoihin ja tietenkin myös ”maker”-kulttuurille ominaiseen käsillä tekemiseen. Taideteoksia ja suunnitteluprojekteja on syntynyt niin fysiikkaa hyödyntävällä hologrammi-menetelmällä kuin 3D-skannaamista, mallintamista ja tulostamista hyödyntäen. Geometria ja kolmiulotteinen hahmottaminen ovat luontainen kosketuspinta matematiikalle ja suunnittelulle.

Kaurialan lukio on saanut Opetushallituksen hankerahoituksen, jolla STEAM-oppimista voidaan kehittää ja jakaa kokemuksia ja osaamista laajemmin. Ensi lukuvuonna Makerspace siis kehittyy uuteen potentiaaliinsa: meillä on mahdollisuus satsata vr-teknologiaan, kuvaamiseen, 3D-työskentelyyn ja materiaaleihin. Teemme erilaisia työpajakokeiluja ja malleja, joista pääsevät osalliseksi myös koulun ulkopuoliset tahot.

Taustalla on ajatus siitä, että kun taiteelliseen työskentelyyn liittyvää omakohtaista kokemuksellisuutta, käsillä tekemistä ja luovaa ajattelua yhdistetään matemaattisluonnontieteelliseen osaamiseen, voi syntyä todella merkittävää innovointia muun muassa kestävän kehityksen näkökulmasta, niin sanottua outside of the box -ajattelua. Asioiden visualisointia, kokeilevaa otetta, muotoilua ja suunnittelua on hyvä kaikkien oppia, mutta toki STEAM-ideoinnin taustalla on ajatus, että Kaurialan lukiossa on poikkeuksellisen paljon erittäin luovia matemaattisluonnontieteellisiä osaajia.

© 2019 Koulutuskuntayhtymä Tavastia