Älyteknologiaa ja luovaa tekemistä STEAMGoesHalloween -tapahtumassa

Kaurialan lukion ScienceTechnologyEngineeringArtMath -perustaista oppimista vahvistava ja opetushallituksen rahoittama STEAMing Experiences -hanke mahdollisti ison teknologiaa ja luovaa tekemistä yhdistävän tapahtuman järjestämisen. Lauantaina 2.11. Kaurialan lukion tiloihin levittäytyi mediataideteos, joka johdatteli toimintapisteiden tarjontaan. Teos koottiin omien opiskelijoiden tuottamasta kuvallisesta materiaalista sekä Salon yhteistyölukion äänimaailmoista. Mukana kokoamisessa olivat myös alumni, mediataiteilija Tatu Heinämäki, kuvataideopettaja Piritta Malinen sekä tsekkiläinen vaihtariopettaja Petra.

Toimintapisteissä pääsi kokeilemaan matalankynnyksen steamailua eli green screen -kuvaamista ja kuvasta kestokassin printtaamista, lisätyn todellisuuden eli AR.n itse tuottamista ja sen tarkastelemista erilaisista ”targereista” eri alustoilla. Targetteihin oli Tatu Heinämäki ladannut sisältöä muun muassa opiskelijoiden kuvataidetöistä.

HAMKSmart tarjosi mahdollisuuden testata interaktiivista virtuaaliteknologiaa, joka oli opiskelijoiden käytössä jo muutaman päivän aiemmin. Oman VR-kaluston hankinta sekä sen pedagoginen käyttöönotto onkin Kaurialan lukion seuraava pähkäilyn kohde ja siinä HAMKin kanssa tehty yhteistyö on hyvänä pohjana.

Tapahtuman ehkäpä suosituin toimintapiste oli robotiikkaa, koodaamista, 3D-mallintamista ja tulostamista sekä erilaista värkkäilyä yhdistänyt huone. Siellä saattoi kokeilla minirobotti Dobot Magicianeilla laserkaivertamista ja piirtämistä, Vex-roboteilla koodaamista ja niiden ohjaamista rakentelu- ja taisteluareenalla sekä erilaisia 3D-tuottamisen ja hahmottamisen muotoja ja geometrian hallintaa.

Tiedelukion ykkösistä koostuvan työryhmän toteuttama pakohuone rakennuksen historiaan viittaavalla sotilassairaalateemalla oli niin suosittu, että sille kaavaillaan jo jatkoa. Huonetta suunniteltiin ja toteutettiin osana kuvataiteen kurssia sekä toki omalla ajalla. Pakohuoneen visuaalinen ilme ja tilasuunnittelu keräsivätkin kiitosta.

STEAMGoesHalloween oli hyvä startti älyteknologiaosaamista ja luovuutta kombinoivan sekä värkkäilyä ja tekniikan mahdollisuuksia yhdistävän oppimisen ja aineidenvälistä moniosaamista kehittävän työskentelyn pohjaksi. Vaikka tapahtuma oli rakennettu kokeilevuuden ja leikkimielisyyden näkökulmasta, on taustalla myös tulevaisuuden työelämäosaamisen olennaisimpia vaatimuksia. Tärkeä osa hanketta ovat vertaisoppiminen sekä opiskelijoiden osallisuus ja vaikutusmahdollisuudet. Hankkeessa rakennetaan myös Kaurialan lukion omaa Makerspacea ja opiskelijoiden ideat ovat siinä merkittävässä osassa.

Tapahtumaa oli järjestämässä noin kolmisenkymmentä Kaurialan lukion opiskelijaa sekä opettajat Jussi Keränen ja Piritta Malinen, Tavastian vaihtariopettaja Prahasta sekä pakohuoneessa esiintynyt Johannes Kellomäki. Kävijöitä oli Salon yhteistyölukiosta neljä opettajaa ja 12 opiskelijaa, useita opettajia eri kouluista, lukiolaisia Kaurialasta ja muutamia myös muista kouluista sekä yllättävän paljon eri ikäisiä pop up -periaatteella tulleita koulun ulkopuolisia, joilta niin ikään tuli toiveita järjestää tapahtuma uudestaan ensi vuonna. Yhteensä tapahtumassa oli teknologiaosaamisen äärellä siis ainakin kahdeksankymmentä ihmettelijää.

”Paljon monipuolisempi ja hienompi kattaus teknologiaa ja taidejuttuja kuin osasin kuvitella.”, kuului yksi kävijäpalaute Kaurialan lukiolla järjestetystä STEAMGoesHalloween -tapahtumasta.

© 2019 Koulutuskuntayhtymä Tavastia