Koulukoiraoppilas Kerttu tukee oppimista

Ammattiopisto Tavastiassa alkoi perjantaina 27.9. uusi aikakausi, kun koulukoiraoppilas Kerttu tassutteli englannintunnille. Kerttu on terveys- ja hyvinvointialan opettaja Tiija-Sini Martikaisen puolitoistavuotias labradorinnoutaja, joka jatkossa toimii emäntänsä työkaverina ja työvälineenä. Koira-avusteisten opetusmenetelmien käytöstä on saatu paljon hyviä kokemuksia. Tavastiassa on tarkoituksena hyödyntää koira-avusteista menetelmää itse opetuksessa ja kertoa samalla eläinavusteisesta työskentelymenetelmästä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille.

Tiija-Sini Martikainen on ensiavun ja terveystiedon kouluttaja, joka on aloittanut Tavastiassa työt elokuun alussa. Lisäksi hän on intohimoinen koiraharrastaja, jolla on ollut koiria jo 25 vuoden ajan. Opiskellessaan HAMK:ssa hän teki työelämän kehittämisen innovaatiotehtävänsä koira-avusteisesta työskentelystä opetus- ja kasvatustyössä ja esitti nyt menetelmän käyttöönottoa myös Tavastiassa. Vastaanotto oli positiivinen.

– Kahden koiran omistajana tiedän, että lemmikeillä on myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin ja ne muun muassa parantavat keskittymiskykyä ja saavat hyvälle tuulelle, sanoo sosiaali- ja terveysalan koulutuspäällikkö Irmeli Elo.

Kuka tahansa koira ei voi tuosta vain alkaa koulukoiraksi. Kerttu on suorittanut Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n soveltuvuuskokeen, jossa testataan muun muassa miten koira reagoi vieraisiin ihmisiin, erilaisiin ärsykkeisiin ja esineisiin, tai miten koira käyttäytyy, jos se jää yksin.

– Meidät on myös valittu Jyväskylän ammattikorkeakoulun järjestämään Koirat kasvun ja oppimisen tukena -koulutukseen, jonka kustantaa Opetushallitus, Tiija-Sini Martikainen kertoo.

Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry on jäsen Green Care Finland ry:ssä, joka toimii kattojärjestönä luontohoivaa ja -voimaa tarjoaville palveluntarjoajille. Koirien avulla tuetaan ja edistetään ihmisen psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä oppimista.

– Ideana on, että voimme Kertun kanssa osallistua opetukseen olemalla läsnä luokassa. Koira voi helpottaa keskittymistä ja jännitystä sekä rauhoittaa luokan ilmapiiriä. Opiskelijoilla voi herätä koiran myötä erilaisia tunnetiloja, mutta positiivisia vaikutuksia on raportoitu paljon, Martikainen sanoo.

Koulukoiran toiminnan täytyy olla suunnitelmallista ja myös dokumentoitavissa.

– Opettajat voivat pyytää meitä tunneille ja ryhmiin, mutta toiminta on vielä niin alussa, että Kertun käyttömahdollisuudet lähtevät rakentumaan tästä pikkuhiljaa, Martikainen kuvailee.

Koulutuspäällikkö Irmeli Elo odottaa uudenlaisen pedagogiikan mahdollisuuksien myötä parempia oppimistuloksia ja samaa toivoo myös Tiija-Sini Martikainen. Liikaa koiraa ei kuitenkaan voi rasittaa, vaikka pyyntöjä vierailla koiran kanssa luokissa on tullut jo paljon.

– Joka päivä Kerttu ei voi olla koulussa ja päivät koetetaan pitää suhteellisen lyhyinä, jotta koira ei väsy, Martikainen toteaa.

Entäs sitten koirille allergiset opiskelijat ja opettajat?

– Käytämme Kertun kanssa vain S-rakennuksen Hattelmalantien puoleisen päädyn portaikkoa ja muutamaa luokkatilaa. Opettajalle kannattaa ja voi kertoa etukäteen, jos on koiralle allerginen, joten osaamme toimia sen mukaan, Martikainen kertoo.

Martikainen kiittelee koira-avusteista työskentelymenetelmää käyttöön otettaessa yhteistyön eri tahojen kanssa sujuneen hienosti.

– Kävimme asiaa läpi terveydenhoitajan kanssa ja siivooja toimitti työhuoneeseeni jopa omat siivousvälineet, Martikainen nauraa.

– On hienoa, että voin oman koiran avulla olla avuksi ja iloksi toisille!

© 2019 Koulutuskuntayhtymä Tavastia