Lukuvuoden varrelta 2022–2023 Parolan lukio

PAROLAN LUKIO 3 Yleiskatsaus lukuvuonna 2022–2023 Parolan lukion lukuvuosi 2022–2023 on tuotu maaliin. Päättynyt lukuvuosi oli muutamaan edeltävään vuoteen nähden perinteisempi. Saatoimme palauttaa toteutukseen vierailuita, vierailijoita, tapahtumia ja kansainvälistä toimintaa ilman pelkoa peruuttamisen tai siirtämisen uhasta. Näihin olimme koronavuosina tottuneet. Kouluvuotemme oli ”arkista puurtamista ja sopivia välipaloja”. Koulumme vuosikertomus kuvaa toimintaamme tarkemmin kuvin, sanoin ja luetteloin.Nostan tässä katsauksessa esille joitain keskeisimpiä näkökulmia. Viime vuodet olemme toimineet väistötiloissa Parolan keskustassa. Koulu on pyörinyt tilahaasteista huolimatta varsin mallikkaasti. Opiskelijat ja opettajat ovat tottuneet siirtymisiin ja tilaniukkuuteen, toivoen tilanteen olevan väliaikainen. Tarve koota lukiolaiset saman katon alle on ollut ilmeinen. Kuluneen lukuvuoden aikana on siirrytty suunnittelussa lisärakennuksesta uudisrakennukseen. Uudisrakennus Parolan lukiolle on tulossa, ja konkreettisiin rakentamistoimiin päästäneen elokuussa alkavan lukuvuoden aikana. Fyysinen koulurakennus on tärkeä, se on yhteisön sydän. Toimiminen hajautetusti on omalla tavallaan vahvistanut yhteisöllisyyttä, yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kuitenkaan tarve kohtaamiseen kasvokkain ei ole poistunut. Katariinankulman ala-aulasta on muodostunut lukion sydän, lukiolaisten kohtaamispaikka. Uudisrakennuksen myötä saamme avaramman sydämen lukiolaisille. Tuo sydän tarjoaa uuden kasvupaikan tuleville lukiolaisille Parolassa vielä vuosikymmenien päähän. Lukuvuotemme 2022–2023 palautti ohjelmaamme monia sellaisia asioita, jotka koronan vuoksi oli siirretty syrjään. Ne olivat siis odottamassa uutta tulemistaan. On todella tärkeää, että kouluissa on mahdollista ottaa vastaan vieraita ja vierailla koulun ulkopuolella oppimistarkoituksissa. Nämä syventävät ja konkretisoivat lukion sivistystehtävää. Muutaman vuoden jälkeen myös kansainväliset vaihto-ohjelmat ovat käynnistyneet. Yhteistyö italialaisten kanssa ja fysiikan opintoihin liittyvä Cern-projekti ovat tärkeä lisä lukioaikaiseen kokemuskenttään. Ne ja muut vierailut nostavat pintaan sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksen. Sosiaaliset vuorovaikutustilanteet, erilaisten ihmisten ja asioiden kohtaaminen, ne ovat edelleen ja tulevat olemaan keskiössä ihmisen elämässä. Niihin on hyvä valmentautua kouluaikana. Koulumme omien ja meille tärkeiden sisäisten tapahtumien palautuminen paikoilleen kuluneen lukuvuoden aikana oli loistava asia. Näissä useimmiten koulumme opiskelijoilla on keskeinen rooli. On ollut upeaa seurata ja nähdä, miten sitoutuneesti sekä antaumuksella opiskelijamme ovat hoitaneet näiden organisointia. On hieno nähdä, että mahdollistaminen tuottaa tuloksia. Näissä on kehittynyt aikaan saamisen taitoa. Opiskelun puolella on tullut uusia tuulia mukaan. Opiskelijamme ovat olleet mukana valtakunnallisissa kilpailuissa ja suorittaneet koulun ulkopuolisia kursseja. Lukioiden ohjelmaan lisättiin korkeakouluviikko toisen vuosikurssin opiskelijoille. Tämä toteutettiin yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw