Lukuvuoden varrelta 2022–2023 Lammin lukio

LUKUVUODEN VARRELTA 2022–2023 14 LuPaus Lukioiden ohjauksen ekosysteemihanke opinto-ohjauksen laadun varmistajana on Opetushallituksen rahoittama lukuvuoden 2022–2023 ajan kestävä kehittämishanke, jossa ovat mukana kaikki Tavastian Lukiokoulutuksen lukiot. Hankekoordinaattorina työskenteli opinto-ohjaaja Anne Ahvenharju, kehittämistyöryhmän muodostivat opinto-ohjaajat ja lisäksi toimi opettajista muodostettu korkeakouluyhteistyöryhmä. Hankkeen keskiössä oli opinto-ohjauksen laadun kehittäminen lukiolaisen opintopolun eri vaiheissa. Organisaatiotasolla kehittyivät IMS ohjauksen strategioineen, ohjaussuunnitelma ja opintojaksotus lukioittain. Opinto-ohjaajat osallistuivat oppimismuotoilun koulutuksiin ja työpajoihin, joiden kautta ohjauksen laatua tarkasteltiin ja kehitettiin. Opiskelijoille on hankkeen myötä järjestetty palaute- ja ideointityöpajoja ja tehty kyselyjä. Oppimismuotoilun menetelmillä muodostettiin erilaisia oppijaprofiileja, joiden tarpeiden kautta myös ohjauksen toimintoja voi kohdentaa yksilöllisemmin lukiopolun eri vaiheissa. Ohjauksen ekosysteemimallia rakennettiin ja työelämätietoutta opittiin lukuvuoden aikana verkostotoiminnan, alumnityön ja muun sidosryhmätyön kautta. PARKKI Business Park toimi hedelmällisenä kohtaamispaikkana niin lukioiden henkilökunnalle kuin verkostoillekin. Koko lukioväkeä kannustettiin osallistumaan verkostojen tapahtumiin ja koulutuksiin. Hanke oli kehittämässä muunmuassa Hämeenlinnan Kokeilutoimiston, Linnan Kehityksen ja Ohjaamon kanssa seudullista opo-työelämäyhteistyötä, Tekijä-tapahtumaa sekä yrittäjyyskasvatusta lukioissa. Lukioidemme ensimmäisen vuoden opiskelijat pääsivät perehtymään alueemme yrityksiin ja kesätyömahdollisuuksiin Tekijä2023 opinto- ja rekry-tapahtumassa. LuPaus-hankkeessa järjestettiin useita vierailuja muihin lukioihin ja tapahtumiin eri puolelle Suomea. Lammin lukiosta käytiin vierailulla luonto- ja ympäristöopintoja tarjoavassa Kotkan lukiossa. Samalla päästiin vastavuoroisesti jakamaan myös hankkeessa syntyneitä käytänteitä. Lisäksi hankkeella oli messupiste syksyllä ja keväällä järjestetyillä Tavastian omilla Peda-messuilla. Pienryhmä- ja yksilöohjauksen kehittämiseen opiskeltiin uusia menetelmiä ja malleja. Opinto-ohjaajat saivat runsaasti motivaatiotietotta kouluttautumalla RSMP-koulumotivaatiovalmentajiksi. RSMP-kokeiluja tehtiin yksilöohjauksessa sekä opiskelijaneuvojan ja opinto-ohjaajan yhteistyössä kehittämässä LukioPT-pienryhmässä. Myös muihin ohjausalan koulutuksiin ja seminaaripäiviin osallistuttiin aktiivisesti. Jatko-opinto- ja uraohjauksessa kokeiltiin yksilö- ja pienryhmämuotoista mentorointia, joka herätti kiinnostusta erityisesti alumnien taholla. Useimmat aktori-mentori tapaamiset sujuivat hienosti, mutta hankaluuksiakin oli yhteyden aloittamisessa. LuPaus-ohjauksen ekosysteemihankkeen tärkeimpänä tuloksena voi pitää sitä, että oppimismuotoilua voi kehittää ja käyttää lukion opinto-ohjauksen kontekstissa. Oppimispolun hahmotteleminen tuo uutta näkökulmaa ja auttaa huomaamaan kehittämiskohteita opiskelijan näkökulmasta. LuPaus laadukkaasta ohjauksesta Tavastian lukiolaiselle

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw